Van, hogy nehéz tudatosnak maradni

Maradj egészséges akkor is, ha elveszett a motivációd!

2017-05-24

Szerző: fittanya.hu

Tudatosan és egészségesen élni; enni és mozogni nem jelent túl nagy kihívást akkor, amikor az ember jó passzban van. De mi a helyzet, amikor túlnőnek rajtunk a feladatok, amikor kimerültek és stresszesek vagyunk? Jó hír, hogy egy kis odafigyeléssel a mélyponton is kihozhatod magadból a maximumot. 

 

Sportkártya
hirdetés

Az Oxfordi Egyetem néhány kutatója a mentális stressz és az étkezési szokások közötti kapcsolatot vizsgálta egy kísérletben. A résztvevőktől azt kérték, hogy jegyezzenek meg egy számsorozatot, majd a teszt közepén kétféle snacket kínáltak nekik: gyümölcssalátát és csokitortát. Az akut stressz alatt álló résztvevők, akiknek több számot kellett memorizálniuk, nagyobb valószínűséggel választották az édességet, mint azok, akiknek könnyebb feladat jutott. A kutatók szerint ez amiatt is van, mert a mentális teher alatt kevésbé tudtak észszerűen dönteni, vagyis képtelenek voltak rá, hogy az egészséges nasit válasszák. 

A kísérlet tanulsága az, hogy minél leharcoltabbak vagyunk szellemileg, annál nehezebben tudunk egészséges döntéseket hozni. Ilyen állapotban pedig hajlamosak vagyunk előtérbe helyezni azokat az agyi impulzusokat, melyek az édesség választására biztatnak minket. Van azonban módszer arra, hogy ilyen állapotban is kitartsunk a tudatos életmód mellett, vagyis megoldható, hogy nehezebb életszakaszban se térjünk le a megkezdett útról. 

Ne felejtsd el, hogy miért csinálod!

Ne a számok, ne a kézzelfogható eredmények hajtsanak. Amikor nehezebb összpontosítanod, ne arra koncentrálj, hogy hány kilót akarsz leadni, milyen alacsonyra akarod lenyomni a testzsírszázalékodat, vagy hány centivel akarod csökkenteni a combod körméretét. Ezek az adatok ugyanis egy idő után nem eléggé motiválók. Ehelyett idézd inkább fel magadban, hogy mennyire jól érzed magad a bőrödben, amikor rendszeresen mozogsz és odafigyelsz az étkezésedre. 

Légy kreatív

Szánj néha egy kis időt a kézírásterápiára. Írd ki magadból, hogy miért van értelme csinálni az egészet, mik a hozadékai az életmódodnak, figyelj arra, hogy csak pozitív dolgokat írj. Amikor elkészültél, olvasd vissza magadnak, és döntsd el, akarsz-e módosítani rajta vagy sem. Ha rendben van a listád, akkor reggelente az legyen az első dolgod, hogy elolvasod. Előveheted akkor is, amikor mindent és mindenkit utálsz, amikor semmi kedved elindulni futni. 

Légy tudatában a belső párbeszédnek

Írd le a kifogásaidat is. Mivel próbálod nyugtatni magad, amikor már sokadjára az édesség vagy más szénhidrát- és cukorbomba mellett döntesz?

  • Rossz napom volt, ennyit megérdemlek.
  • Nincs időm most semmi egészségeset készíteni.
  • A pasim/férjem se szereti az egészséges kaját, nekem is elegem van belőle.
  • Tök unalmas egészségesen enni.
  • Mindenki más csak pizzával, sütivel és édességgel tömi magát, én miért ne tehetném?

Ha ezek megvannak, válaszold is meg magadnak mindegyiket írásban, és készíts tervet a nehezebb pillanatokra. Nincs időd főzni? Rendelj! Csinálj játékot abból, hogy megkeresed a partnered által választott étel egészséges változatát. Ha unod a fogásokat, keress új recepteket az interneten. 

Állítsd át a gondolataidat 

Gondolataink határozzák meg a cselekedeteinket, viselkedésünket is. Ezért ha folyamatosan arra koncentrálunk, hogy mennyire nehéz helyzetben vagyunk és milyen nehéz egészségesen élni, akkor eszerint is élünk majd. A tudatosságot egyre nagyobb tehernek éljük majd meg, és sokkal könnyebben nyúlunk a kekszes dobozhoz. Ezt könnyen elkerülhetjük úgy, hogy egyszerűen átállítjuk a gondolatainkat. Mondogasd magadnak, akár le is írhatod, hogy: 

  • A mozgás magabiztossá, erőssé és egészségessé tesz.
  • Imádok kipróbálni új és egészséges recepteket 
  • Könnyen hozok egészséges döntéseket
  • A testem mindennap egészségesebb és energikusabb lesz

Természetes, hogy mindannyian másra vagyunk fogékonyak, ezért nincs egyértelmű modell és recept. De ezekből válogatva találhatsz olyat, ami segít, hogy könnyebben vedd a nehezebb időszakokat is. 

 



Címkék: életmód tudatos egészséges


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás