Tényleg napi 3-4 liter vizet kell inni?

A vízfogyasztás igazsága

2016-09-30

Szerző: Kőváry Anett

 

Ahány egészséggel foglalkozó weboldal, annyi tipp arra, hogy mekkora vízmennyiséget lenne ideális elfogyasztani napi szinten. Mi, a fittanya.hu-nál azt valljuk: ahogy annyi minden másban, úgy ebben sincs általános szabály, hisz ahányfélék vagyunk, annyi féle mennyiségű vizet igénylünk. Vannak azonban iránymutatók, amiket érdemes megszívelni. 

A ragyogó középút

Az első és legfontosabb – mint a sportban, s úgy általában az élet minden területén – a mértékletesség. Idejét múlt előírás az, hogy napi 3-4 liter vizet meg kell innunk, különben… Különben mi? Kiszáradunk? Meghalunk? Elárulom: semmi. Ha csak nem általános tendenciáról van szó, a világon semmi nem történik, ha néhány napig a kelleténél kevesebb vizet viszünk be. Sőt, ha a szervezetünk nem igényel ilyen sok folyadékot, akkor még akár árthatunk is vele, habár ez meglehetősen ritkán fordul elő. Az is igaz, hogy négy-öt deci víz nem elegendő a test egészséges működéséhez. A titok tehát: megtalálni azt a mennyiséget, ami számunkra ideális. Ehhez elég néhány napig megfigyelni magunkat, és megnézni, mennyi vizet tudunk jólesőn magunkhoz venni. Ami egy bizonyos tétel (másfél-két liter) fölött már nehezünkre esik, arra minden bizonnyal nincs igazán szükségünk. Jó azzal is tisztában lenni, hogy edzés alatt mennyi folyadéktól szabadulunk meg. Ezt úgy tudhatod meg, hogy egy alkalommal letudod ivás nélkül a mozgást, ami előtt és után is megméred magad. A két érték különbsége megadja, hogy mennyi víztől szabadult meg a tested, ezt a későbbiekben mindenképp pótolni kell az edzés alatt.

Az étel is számít

Lehet, hogy meglepődsz, hogy egy átlagos napi étkezéssel milyen sok folyadékot adsz a gyönyörű testednek. Főként a gyümölcsök, zöldségek számítanak intenzív folyadékforrásnak – nem véletlenül hívjuk lédúsnak őket. A zöldségek és az eper például kilencven százalékban vízből áll, az alma és a húsok esetében 80 százalék ez az arány. A kenyeret 40 százalékban alkotja víz. Egyes számítások szerint majdnem 9 deci folyadékot veszünk magunkhoz egy nap a szilárd táplálékokon keresztül. 


Az eper 90 százalékban vízből áll

 

Óvd a veséket!

Ha ész nélkül innánk egész nap, az nemcsak az állandó wc-re járás miatt lenne kellemetlen, hanem bizony rendesen túlterhelnénk a veséinket. Kedves kis kiválasztó szerveink ugyanis óránként legfeljebb egy liter vizet tudnak feldolgozni. Ha ennél nagyobb mennyiséggel kell megküzdeniük, akkor egyszerűen elfáradnak. Ezért sincs értelme túltolni a dolgot. 

Szabály nincs, ajánlás van

Orvosok, kutatók és táplálkozási szakértők is egyetértenek abban, hogy a legideálisabb a napi körülbelül két liter víz fogyasztása. Ebbe beleszámíthat a szilárd ételek által bevitt folyadékmennyiség is, tehát ha valaki egészségesen, zöldségben és gyümölcsben gazdag étrend alapján táplálkozik, annak elég lehet napi egy-másfél liter vizet meginnia. Természetesen nyári kánikulában vagy intenzív sport mellett ennél több, 3-4 liter víz fogyasztása ajánlott. 

Ne egyszerre, hanem óránként

Annak a világon semmi értelme nem lenne, ha ébredés után azonnal magadba öntenéd egy palack ásványvíz tartalmát. Ahhoz, hogy megelőzd a kiszáradás halovány lehetőségét is, a legjobb, ha minden órában megiszol két deci vizet. A munkahelyeden legyen a közeledben egy csinos kis pohár, ami emlékeztet a szükséges folyadékbevitelre. Ha pedig mozgásban vagy, jössz-mész egész nap, legyen a táskádban vagy a kocsiban egy kulacsnyi, palacknyi víz, amiből szépen kortyolgatsz, amikor csak eszedbe jut. Ha így teszel, a veséket sem terheled meg, és a kiszáradástól is megóvod a testedet. 

 



Címkék: víz ivóvíz vese eper


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás