Te hiperérzékeny vagy? A cikkből kiderítheted

2017-10-06

Ha már többször tapasztaltad, hogy érzékenyebben reagálsz a dolgokra, mint a körülötted lévő emberek, ha téged máshogy érintenek bizonyos helyzetek, akkor nem arról van szó, hogy gyenge vagy, egyszerűen csak más.

Sportkártya
hirdetés

Lehet, hogy hiperérzékeny. Nemzetközi rövidítéssel: HSP.

A kutatók egyre többet foglalkoznak a jelenséggel, és arra jutottak, hogy nem olyan ritka: az emberek 15-20%-a hiperérzékeny.

Az alábbi kérdések segítségével eldöntheted, hogy te is ebbe a csoportba tartozol-e.

Ha igen, ne ijedj meg: lehet, hogy jobban oda kell figyelned, hogy minimalizálni tudd a negatív hatásokat, de sok olyat is tudsz, amit mások nem: jobbak a megérzéseid, több benned az empátia.

1. Átveszed mások érzéseit?

Észrevetted már, hogy amikor rossz a kedved, és elkezded magadban kutatni az okát, rájössz, hogy azóta érzel így, mióta az egyik ismerősöd elmondta egy nehéz dilemmáját? Ez bizony a hiperérzékenység jele.

Akik ide tartoznak, jobban átveszik a mások érzéseit, befolyásolni tudja a hangulatukat, mintha a saját érzéseik lennének.

A hiperérzékeny embernek oda kell figyelnie, hogy ezeket az érzéseket is fel tudja dolgozni, és hagyjon magának egy kicsit több teret, hogy a sajátjaival is megbirkózzon.

2. Bántanak a hangos, hirtelen zajok, az éles fények és az erős illatok?

Ülsz egy kávézóban, és hangosabban szól a háttérzene, mint ami kellemes. Benned pedig folyamatosan nő a feszültség. Ismerős? Ez is a hiperérzékenység jele.

Ha ezek a környezeti hatások rád intenzívebben hatnak, mint láthatóan a körülötted lévőkre, ne szidalmazd magad: ez nem a gyengeség jele. Az agyad aggresszívebben reagál ezekre az erős ingerekre, jelentősebb védelmi reakciót fejt ki.

Jó stratégia lehet, ha ilyen helyzetekben csak egy hangforrásra próbálsz koncentrálni, és a többit igyekszel kizárni.

3. Egyedül szeretsz edzeni?

A hiperérzékeny ember jobban meg akar felelni, figyeli a másik érzéseit, amelyekre, mint tudjuk, különösen érzékeny. Ezért jó regeneráció neki, ha egyedül edz.

4. Sűrűn sírsz?

Ez nem azt jelenti, hogy gyenge vagy érzelmileg, vagy nem tudod kontrollálni az érzéseid. Ez egy teljesen természetes következménye annak, hogy te intenzívebben érzel mindent.

Ha sírhatnékod van, hagyd. Ha ezért ott kell hagynod a társaságot, tedd meg. Az, hogy tudd, mire van szükséged, és végre is hajtsd anélkül, hogy magadat kritizálnád érte, az érzelmi érettség jele.

5. Ha éhes vagy, ideges leszel?

Mindenki számára fontos, hogy meglegyen a megfelelő táplálék, de a hiperérzékeny ember számára különösen. Ezt a legegyszerűbb kezelni, ügyelj arra, hogy rendszeresen egyél, ne juss el arra az állapotra, amikor már nagyon éhes vagy.

Egy pszichológus szerint a megfelelő táplálkozás a híd a HPS-es ember és a világ káosza között. :)

6. Ideges leszel, amikor meg kell osztanod a figyelmed több dolog között?

Segíthet, ha írsz egy listát mindazokról a dolgokról, amiket meg kellene csinálnod, és szépen haladsz. Próbálj ne a lista egészére fókuszálni, csak mindig az adott feladatra.

Ha közben csapongsz köztük gondolatban, vagy hagyod, hogy agyonnyomjon, hogy mennyi minden van a listán, akkor szét fogsz esni. Fókuszálj a haladásra.

7. Erősen reagálsz a stimulánsokra?

Ez nem minden hiperérzékeny emberre igaz, de gyakran előfordul, hogy a koffein szinte fejbevágja őket. Figyeld meg, te hogyan reagálsz, és ha szükséges, helyettesítsd a kávét teával.

Ha a kérdések többségére igennel feleltél, akkor valószínűleg hiperérzékeny vagy. Fontos, hogy figyelj oda az igényeidre, és szolgáld ki őket. Ne próbáld elnyomni, mondván, hogy más is kibírja - úgysem fogod tudni. Figyelj rá, hogy tölts időt csendben: ez a fizikai, mentális, érzelmi jólléted kulcsa.

Forrás: mindbodygreen



Címkék: pszichológia hiperérzékenység hps személyiség


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás