Szeretnél kicsit lelassulni? Így csináld

2018-10-12

Ha pörögnek a mindennapjaid, az elsősorban szórakoztató, másodsorban viszont előfordulhat, hogy stresszt, dühöt, félelmet kelthet. Ahhoz, hogy helyén tudd kezelni ezt a pörgést, meg kell tanulnod tudatosan állni előtte: ez a mindfulness.

Sportkártya
hirdetés

Ha sikerül a mindfulness módszerét gyakorolnod, akkor megszabadulhatsz a stressztől, tudsz egyet lépni hátra, és reflektálni a helyzetre, amiben vagy. Így ahelyett, hogy spontán pánikreakciókkal válaszolnál a gyors helyzetekre, sokkal tudatosabb döntéseket hozhatsz.

Az aggasztó gondolatokat így tudod hat lépésben megszeliditeni a megértésen keresztül:

1. Fogadd el az érzéseid

Az érzések elvárják, hogy érezd őket. Nagyon sokan próbálnak úgy megszabadulni a negatív érzésektől, gondolatoktól, hogy nem vesznek róluk tudomást. De ez nem jó taktika, hiszen ettől még nem szűnnek meg. Ott lesznek, és előbb-utóbb úgyis figyelmet követelnek maguknak tőled. A legjobb, amit tehetsz tehát, ha eleve elfogadod a negatív érzéseid is.

Emlékeztesd magad, hogy a negatív érzések jeleznek valamit: azt, hogy van valami probléma, és neked kezelned kell a helyzetet. Egy jó kezdet, ha megpróbálod fizikailag elhelyezni, hogy hol érzed ezt az érzést. A stressz ott van az izmainkban, ízületeinkben, ezért okoz hátfájást, gyomorfájást. Lokalizáld. Kutatások azt mutatják, hogy ha a mindfulness állapotában 90 mp-ig ülsz és odafigyelsz egy érzésre, az elmúlik.

2. Nevezd meg az érzéseid

Amikor már elfogadtad, hogy van ez a rossz érzés, próbáld megnevezni. Gondold végig: dühös vagy? csalódott? aggódsz, hogy nem tudsz megfelelni? Ha sikerül megfogalmaznod, mit érzel pontosan, akkor már azonnal kirajzolódik, hogy milyen irányba kell elindulnod, hogy megoldd.

Az is fontos, hogy tudatosítsd magadban: te nem vagy egy az érzéssel. Ez az érzés nem te vagy, nem határoz meg téged, csak egy bizonyos helyzet miatt érzel most ezen a módon.

3. Ismerd fel az átmenetiséget

Amikor valami nyomaszt, amikor rosszul érzed magad valami miatt, akkor hajlamos vagy nagyon belesüppedni ebbe. Fontos, hogy ilyenkor tudatosítsd magadban: ez egy átmeneti állapot, a gond és az általa okozott érzés el fog múlni. Amint eljut az agyadig, hogy túlleszel ezen is, máris könnyebben tudod elviselni az adott helyzetet.

Tovább segíthet, ha végiggondolod, mivel javíthatsz a saját közérzeteden addig is, amíg az adott dolog, ami a rossz közérzeted okozza, nem múlik el.

4. Keresd meg az eredetét

Mindenképp fogalmazd meg, hogy mi az, ami miatt rosszul érzed magad. Sokszor előfordul, hogy valami banális dolog zavar minket, és észre sem vesszük, hogy teljesen eluralja a hangulatunkat.

Ha megfogalmazod, mi zavar valójában, lehet, hogy észre fogod venni, hogy nagyon könnyen meg lehet oldani, vagy hogy felesleges ezen stresszelned magad.

5. Engedd el a kontrollt

Ne akard mindenáron azonnal megoldani a helyzetet, ami miatt rosszul érzed magad. Ezzel ugyanis azt okozod, hogy mantrázod magadnak: addig nem is lehetek jobban, amíg meg nem szabadulok az adott dolgotól.

Ezzel szemben a kontroll elengedése már önmagában felszabadító. Ez most egy ilyen helyzet, ennek van egy hossza, ami alatt rendbejön, addig pedig legyél türelmes.

6. Meditálj mantrával

Mantrázva meditálni egy jó módszer a stressz és a nyomás levezetésére. Hosszan ható nyugtató hatása van, csökkenti a depresszió tüneteit, növeli a boldogságérzetet. Akár egy 3 perces meditáció is segíthet.

Forrás: mindbodygreen



Címkék: stressz meditálás mindfulness


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás