Reggel jobb futni vagy este?

2018-09-11

Szerző: Baráth Krisztina

Miért érdemes reggel a nappal ébredni? És mi késztet rá, hogy este futócipőt húzz?

Sportkártya
hirdetés

Reggel 05:00. Csörög az ébresztőd, amit tegnap este állítottál be, hogy futni menj. Alig tudsz kikelni az ágyból. Félig csukott szemmel kortyolsz egy pohár narancslevet vagy a szokásos reggeli kávédat szürcsölöd.  Mindeközben azon tűnődsz, miért választottad a reggeli futást az esti helyett.

Vagy éppen 18:00 van. Végre letetted a munkát. Majd összeszedted a gyerekeket és hazaértetek.  A családi esti beszélgetésen és a vacsorán is már túl vagytok, gyerekek az ágyban. Miközben automatikusan felkapod magadra a futócuccod, mégis motoszkál benned a gondolat, hogy ez az utolsó dolog, amihez most kedved van. Ott állsz felöltözve, kimerülten az ajtó előtt. Bárcsak reggel mentél volna futni!

Vajon mi a jobb nekünk futó anyukáknak? Reggel vagy este futni? Ahhoz, hogy eldöntsük, ki kell próbálni mindkettőt. Nem vagyunk egyformák. Mindegyikünknek más az életvitele, a szervezete és másként viselkedik különböző napszakokban.



http://womensrunning.competitor.com/2015/06/training-tips/make-every-run-awesome-with-5-easy-tips_41109

Fontos tényező az is, hogy tisztázzuk magunkban, miért is futunk, mi a célunk. Egészségmegőrzés, fogyás, amatőr versenyzés estén a reggeli alacsony intenzitású futás javasolt. Az emberek többségének a reggeli futás jobban beilleszthető a napjába. A versenyek is általában reggel vagy délelőtt vannak. Az esti edzéseket sokkal könnyebb elhanyagolni és kifogásokat keresni, különösen egy hosszú és fárasztó nap után. Ha viszont komolyabban veszed a futást és fontos a gyorsaság, a robbanékonyság, az időeredmények, az esti futás ezekhez jobban passzol. Sőt! Amerikai kutatások szerint  az esti futók edzés után jobban alszanak, pihentetőbb és mélyebb alvásban van részük.
Az Essexi Egyetem kutatói pedig azt állapították meg, hogy sokkal gyorsabban futhatsz az esti órákban, mivel ilyenkor kevésbé merev az izomzat és nem terelődik el a figyelmed a környezeted felé, mint nappal.

Én is kipróbáltam mindegyiket, de a mostani élethelyzetem miatt hétköznapokon esti futó vagyok.

https://www.verywellfit.com/safety-tips-for-running-in-the-dark-2911824

Miért jó este futni?

  • Az egyik előnye, hogy a nap folyamán feltehetőleg elegendő mennyiségű ételt fogyasztottál és hidratált állapotban vagy. Fel van töltve a szénhidrát készleted, így teljesen készen állsz egy jó futásra.
  • Egy stresszes nap után remek levezetés. Kiengedheted a gőzt, a benned felgyülemlett feszültséget. Edzés végére kisimultan léphetsz be az ajtón, mintha kicseréltek volna.
  • Csendesebb és nyugodtabb a környezet. Nincs annyi ember és autó az utcákon, mint napközben. Tökéletesen kikapcsol és feltölt.
  • Este senki sem fog nézni. Nem mindenki szereti, ha sportolás közben rá szegeződik a tekintet.

Miért jó reggel futni?

  • Mert jól esik mozgással indítani a napot. Sokkal energikusabb, frissebb vagy ez által.
  • Munka előtt túl vagy az edzésen és ott az egész napod minden másra.
  • Felpörget, beindítja az anyagcserét. A testet elárasztják az endorfinok, amik plusz energiát biztosítanak.

https://runnerclick.com/running-alone-vs-running-buddy/


Mit tegyél, hogy beilleszd a reggeli edzéseket a napodba?

  • Feküdj le időben!
  • Lefekvés előtt készíts ki minden ruhát, felszerelést, ami a futáshoz kell, hogy reggel még gondolkoznod se kelljen, csak beleugrani a ruhákba.
  • Este állítsd be az ébresztőt!
  • Ha futás előtt innál egy kávét vagy ennél pár falatot, kalkulálj rá plusz időt! Egy nagy pohár víz,  banán vagy zabkása mindig jól jön.
  • Van az úgy, hogy nem megy egyedül a futás. Beszélj össze a szomszéd anyukával vagy egy barátnőddel. Így biztosan nem lesz kifogásod és könnyebben elindulsz.
  • Ha van kutyád, akár vele is összekötheted az edzést. Mind a ketten élvezni fogjátok a közös mókát.

Sok esetben a reggeli vagy esti futás nem választás kérdése, mivel igazodni kell a családi és munkahelyi kötelezettségekhez. De bármelyik napszakot is válaszd futásra, a lényeg, hogy mozogj!

Kiemelt kép forrása:

http://running.competitor.com/2014/06/nutrition/how-to-fuel-for-a-morning-run_50043



Címkék: futás sport életmód


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás