Nordic walking - Sportos gyaloglás

2017-03-20

Szerző: Czafrangó Ági

A nordic walking Finnországból indult hódító útjára, ahol a sífutás nyári megfelelőjeként, kiegészítőjeként terjedt el. Azon kívül, hogy nem kell hozzá hó, rengeteg más előnye is van, hiszen sem pénz, sem sportos előélet, sem edzőterem, sem szuperképességek nem szükségesek ahhoz, hogy űzhessük. Mindössze egy pár jó minőségű nordic walking bot, egy pár túra vagy terepfutó cipő, és nem utolsósorban akaraterő kell, és már indulhatunk is!

 

Sportkártya
hirdetés

Koltai András fitness, nordic walking edző és túravezető honlapjára látogatva egy inspiráló egy perces videót találunk, mely egy sportos, fitt öregúr mindennapjait hasonlítja össze a kórházi ágyhoz kötött, fizikai és szellemi leépülést hozó jövőképpel. A különbség pedig a mozgás, amit sosem késő elkezdeni, és ehhez a nordic walking megfelelő sport, amivel sok év kihagyás után is újra lehet kezdeni a mozgást, a fokozatosság elvét betartva.

András valósággal szerelembe esett a nordic walkinggal. "A sport folyamatosan jelen volt az életemben, amíg 21 éves koromban porckorong sérvet diagnosztizáltak nálam. Ez kihatott a következő 30 évemre, többször hónapokig tartó fekvéssel járt. 38 évesen ott tartottam, hogy el voltam hízva, magas vérnyomásom lett, gyógyszereket szedtem, nagyon nem voltam topon. Ekkor kezdtem el a nordic walkingot, amit már 20 évvel korábban kinéztem magamnak Ausztriában, csak halogattam az elkezdését. Az első két évem arra ment rá, hogy az egészségemet helyre hozzam. Lefogytam 30 kilót, a gyógyszerek egy részét elhagytam, a derekam pedig 11 éve tünetmentes. Miután sikerült ebből a nagyon rossz állapotból feltornázni magam, elkezdtek mások is csatlakozni hozzám. Innen már egyenes út vezetett oda, hogy edzővé, túravezetővé váljak" - emlékszik vissza a kezdetekre András.


András porckorongsérve után kezdett el nordic walkingolni
 
Ez a mozgásforma amellett, hogy könnyen elsajátítható, segíti a fogyást, az izomerősítést, csökkenti a vérnyomást és mérsékli a krónikus betegségek kialakulásának esélyét. Kedvező hatásai közül érdemes kiemelni, hogy rendkívül magas zsírégető hatása van, ugyanakkor tehermentesíti az ízületeket, megszünteti a nyak és a váll merevségét, ráadásul kiváló stresszoldó, segíti a teljes ellazulást.

 

Mennyi idő alatt lehet elsajátítani a helyes technikát?

A 3 órás alaptanfolyamon tökéletesen meg lehet tanulni, de az már egyénfüggő, ki mennyi idő alatt teszi magáévá a gyakorlatban is, ki mennyire veszi komolyan az edzéseket. Az első néhány alkalommal még hasznos lehet csoportban, vagy legalábbis szakértő mellett edzeni.

Mi volt eddig nálad a legnagyobb csoportlétszám, illetve mekkora csoport az, ami még könnyen kezelhető?

25-30 fő volt a legnagyobb létszám, de az ideális a 10-15 fős csoport. Lehetőség szerint két részre osztva, kezdők és haladók.

Van olyan korosztály, amelynek különösen ajánlott ez az edzésforma?

Alsó és felső korhatár nincs, az én csoportomban 86 éves volt a legidősebb sportoló, a törzsközönség 45-60 éves, de vannak 30-asok is. A nordic walking-ot tehát sosem késő elkezdeni, és mindig lehet benne újabb kihívásokat találni.

Van valamilyen jövőbeni célkitűzésed, akár távban, akár időben?

Számomra fontosabb a rendszeresség, mint hogy egyszerre nagy távot menjek, nem vonz a 100 kilométer. Az edzések miatt így is van, hogy 20-30 kilométert gyalogolok naponta. A kezdőknek is azt szoktam javasolni, hogy inkább rövidebb távokat menjenek, de hetente négyszer, mint hogy heti egyszer teljesítsenek egy hosszabb távot. Szerencsés vagyok, mivel nekem a hobbim a munkám. Gyakran szervezünk külföldre is túrákat, Ausztriába például, ahol a sport mellett a gasztronómia is fontos szerepet kap. De a belföldi túrákon is, áprilisban például medvehagyma szedéssel kötjük össze az edzést, de borkóstolóval egybekötött túrákat is szervezünk.

 

S. Nagy Szilvia fél éve kezdte el a nordic walking-ot András csoportjában, hosszú lustálkodás után, mikor már úgy érezte, plusz kilói kezdenek sokasodni. Korábban nem talált olyan sportot, ami mellett el tudta kötelezni magát, fellángolás szerűen sok mindent kipróbált, de nem volt kitartó, vagy a sikerélmény hiánya miatt, vagy egyszerűen nem kedvelte meg az adott mozgásformát. A nordic walking-ot viszont annyira szereti, hogy ma már a gyermeke után a második helyen áll, minden más csak utána következik a fontossági sorrendben.

Szilvi már néhány hónap alatt látványos változáson ment át, kitartásának köszönhetően:

"Iszonyú kemény volt az első időszak, úgy éreztem, csak kullogok a csoport után, de mivel rendszeresen járok, most már a sor elején vagyok. Egész télen mentem, hóban, fagyban, ónos esőben, mínusz 17 fokban is. Sokan mondják, hogy mennyit fogytam, bár kilóban nem sok, de látványos az átalakulásom, ami önbizalmat ad."

Egy héten háromszor edz, kétszer másfél, egyszer két és fél órát, ami heti 22-23 kilométer távot jelent, mindez hegyen-völgyön át, alkalmanként 200, vagy akár 400 méteres szintemelkedésekkel tarkítva. Hangjából árad a lelkesedés, miközben mesél: "Fantasztikus érzés a természetben lenni, kint, a jó levegőn sportolni. Amikor egy szép helyre érünk, András mindig azt mondja: „Nézzétek csak ezt a csodás edzőtermet!” Ennél tényleg nem is tudnék jobbat elképzelni."

De a tévhitekkel ellentétben, ez nem csak sétálgatás az erdőben, hanem komoly kardio edzés, kifulladásig, viszont a futásnál jobb, mert kíméli az ízületeket. Az edzésnek Szilvi szerint is számos pozitív mellékhatása van. "A munkám elég stresszes, de a természetben gyalogolni nagyon jó feszültség-levezető, teljesen ki tudok kapcsolni. Nagyon jó a társaság, és kell a vezető is, aki amellett, hogy tudja az útvonalat, és hogy milyen táv mennyi idő alatt teljesíthető, noszogat is. Ha elkezdünk beszélgetni, viccesen ránk szól, hogy „Ez nordic walking, nem nordic talking!” A vegyes csoportokat is jól mozgatja: ha a kemény mag mögött lemaradnak a kezdők, az elsőket visszafordítja, és mennek még egy kört, vagy plusz feladatokat kapnak ☺, így együtt tud haladni a csapat."

Ebben a sportban Szilvi végre motiváltnak érzi magát, mindig újabb célokat tűz ki maga elé, most éppen egy 50 kilométeres Gerecse túrára nevezett be.

 



Címkék: szabadban nordic walking gyaloglás természet


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás