Nem kell beledögleni!

Avagy a komfortzónán belül is van fejlődés

2017-06-08

Szerző: Csaba Eszter

A trendek korát éljük. Pontosabban a hurrikánként jövő-menő, csapkodó trendekét, jelszavakét, divatokét. Ilyen mostanában a "Lépj ki a komfortzónádból!", vagy a "Fejlődni csak akkor fogsz, ha kilépsz…!" jelmondatok visszhangzása mindenfelől. Egyetlen óriási gondom van ezzel, hogy sokakat elrettent a változtatástól.

Sportkártya
hirdetés

 

Miközben  rekreációs és egészségügyi szakemberek tudatosan és segítő szándékkal igyekeznek rábeszélni minket a rendszeres és preventív (tehát megelőző és biztonságos) sportolásra, többen folyamatosan nyomják a másik oldalról a hardcore hozzáállást. Az edzés áldozat, az edzés az erőseké, a bátraké, az önmagukon átlépni képeseké.

Nos, ez csak részben igaz! A sport mindenkié, és az aktív életmód áldásos hatásait már akkor is megélheted, ha a kutyáddal heti 3-4 alkalommal sétálsz egy órát az erdőben. Vagy, ha szándékosan egy megállóval hamarabb szállsz le a buszról, és gyalogolsz. Az más kérdés, hogy a komfortzóna átlépés is rengeteg haszonnal jár. De annyira szuper lenne, ha egyszerűen a való élethez közelítenénk az egészséges életmódot, nem valamiféle extrém, realitásoktól elrugaszkodott, lehetetlen küldetésnek tűnne.

A komforzónáról

A komfortzóna az életünk, cselekvéseink azon köre, ahol nagyrészt szorongásoktól mentesen létezünk és viselkedünk. Ismert, vagy biztonságos terület, ahol jól bevált mintázataink szerint mozgunk. Kinek-kinek, egyéni tapasztalatai, állapota, igényei alapján más ez a zóna, és más-más mértékben, rendszerességgel lépegetjük át a határait. De figyelj! Nem, egyáltalán nem baj, ha éppen nem vágysz erre. Ha másra használod fel a pszichés energiáidat. És az sem baj, hogy ha éppen hétről hétre akkorákat dobbantasz, hogy magad is meglepődsz azon, milyen komoly rejtett tartalékaid vannak. Egyszerűen csak tarts önvizsgálatot, és abba vágj bele, ami belefér. Kis lépés, vagy nagy lépés. Senkinek nem kell megfelelni. Arról nem beszélve, hogy az erőltetett komfortzónából való kilépés, például az ésszerűtlen diéták, vagy az extrém edzésterhelés veszélyesek lehetnek az egészségedre. Akárhogy is döntesz, azt megfontoltan és/ vagy szakmai segítséggel tedd!

 

Flow

Érdemes ebben a témában egy sokkal kidolgozottabb, tudományos fogalommal is foglalkozni. Csíkszentmihályi Mihály flow-elmélete, röviden és nagyon tömören az, hogy ha megtaláljuk a számunkra optimális minőségű feladatot, tevékenységet, akkor megélhetjük a tevékenységgel való eggyé olvadást, az áramlást, ami a jutalmul az önhatékonyság csodálatos érzését adja. Ez a flow. Az ideális feladat pedig egy olyan kihívás, ami se nem túl kicsi kihívás, se nem extrém nehéz. Koncentrációt és erőfeszítést igényel, de nem lehetetlen küldetés. Tehát az unalmat és a szorongást is megússzuk közben. 

Teljesen mindegy, hogy ezt éppen a főzésben, a munkahelyi folyamatokban való újításban, vagy éppen a testedzésben éled meg. Ez benne a jó, a flow bárhol megtalálhat. Azonban tévhit, hogy megéléséhez mindent kockára kell tenni. Nem, pontosan arról szól ez a dolog, hogy a kockázat nem szélsőséges. És ez így van a kiegyensúlyozott, aktív életmód esetében is. Lehetsz egészségesebb anélkül is, hogy kizsigerelnéd magad, szétnyírnád az ízületeid, ráterhelnél a várandóságból éppen lassan regenerálódó hasizmodra, vagy a kudarc veszélyét kockáztatnád.

Szuperkompenzáció, fejlődés a sportban

És ha már konkrétan a fittségnél tartunk, megkerülhetetlen fogalom a szuperkompenzáció. Nem érdemes túlbonyolítani a dolgot, az az edzők feladata az edzések kidolgozása során. De a lényeg, hogy a fittségi szinted, a teljesítőképességed akkor tud hatékonyan szintet ugrani, ha egy kulcstényezőről semmiképpen nem feledkezel meg. Az edzés során, pontosabban a szervezeted terhelésekor felborul annak egyensúlya, fárad. Ezután az egyensúly helyreállítására törekszik a test, tehát alkalmazkodik, de ehhez szükség van még egy tényezőre. Ez pedig a pihenés. Ugyanis a túledzés és a kimerülés többet árt a fejlődésnek, mint használ. Természetesen ugyanakkor a túl sok pihenés is hátráltatja a fejlődési folyamatot.

Mit érdemes átgondolni?

A fentiek alapján tehát a legjobb, amit tehetsz, életmódváltás esetén, hogy kicsit megállsz gondolkodni. Információt gyűjtesz nem csak a lehetőségeidről, de a saját állapotodról is. És önismereti vizsgálódásba kezdesz. A hirtelen változások jellemzik az életed? Bevállalós vagy? A szélsőséges döntések embere? Vagy szeretsz lépcsőről lépcsőre, megfontoltan haladni? 

Indulj el a hozzád illő úton, akkor is, ha az a járt ösvény, és figyeld, hogyan reagál a tested! Ne törődj azzal, mi éppen a menő, vagy az elvárt. Szabad biztonsági játékosnak is lenni! Az apró lépésekkel is haladsz ugyanis előre, anélkül, hogy szenvedned kéne, vagy ki kéne lépned önmagadból. Sőt, ha ez a te utad, akkor így válhatsz igazán önmagaddá. 

 

www.bodypositivefitness.hu



Címkék: edzés életmód életmódváltás mozgás komfortzóna


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás