Mindfulness vagy meditáció?

2018-01-16

Szerző: Gyalog-Szőke Zsófi

Egyre többször halljuk mindkét kifejezést, esetenként egymás szinonimájaként is használják őket, de míg sok a közös bennük, a mindfulness és a meditáció közel sem azonos fogalmak. A két fogalom magyarázata mellett adok néhány tippet, hogy tudod őket beépíteni a mindennapjaidba.

Sportkártya
hirdetés

Mindfulness

Nincs rá igazán elterjed magyar fordítás, leginkább ebben a formájában használjuk, de a jelentését nagyon jól leírja a pszichológiai szakirodalomban használt tudatos jelenlét kifejezés. Tudatos jelenlétről akkor beszélhetünk, ha a figyelmünket szándékosan és ítélkezés-mentesen a jelenre, az adott pillanatra vagy tevékenységre irányítjuk. Ehhez ad a modern kor emberének a mindfulness olyan technikákat és eszközöket, amelyek által bárki számára elérhetővé válhat a tudatosság az élet számos területén.  A mindfulness nem kivonni akar a hétköznapokból, sőt, még inkább segít abban, hogy az adott pillanatban tudatosan cselekedj, és minden érzékszerveddel átéld a körülötted lévő történéseket.

Meditáció

A meditáció egy olyan ősi művészet, amelynek lényege a teljes tudatosság elérése, az elme hullámzásainak lecsendesítése és egy pontra fókuszálása, és mindezek által a belső béke, majd a megvilágosodás elérése. A meditációnak rengeteg formája van (a légzés tudatos figyelése, a test állapotainak megfigyelése, mantrák használata), amelyek mindegyikének lényege egy olyan nyugvó elme és tudatosság elérése, amely merőben eltérő az éber elme állapotától. Míg a mindfulness gyakorlása során egy éber és tudatos elmét keresünk, amely teljes erejével, mondhatni minden idegszálával a jelenre koncentrál, addig a meditációban a nyugvó elme a cél, a tudatos gondolat nélküliség.

Melyikre van szükségem?

A válasz nagyon egyszerű: mindkettőre. A mindfulness technikák abban segítenek, hogy a mindennapi életedben, a munka, a főzés vagy a gyereknevelés során tudatosan jelen legyél. Unásig ismétel fordulat, hogy „ebben a rohanó világban” ez bizony nem könnyű. Míg száz évvel ezelőtt az emberek életútja és mindennapi teendői is jól körülhatároltak voltak, ma már jó esetben választások és lehetőségek sora áll előttünk. A lehetőségeket azonban meg kell ismerni, a választásokat meg kell hozni, mindezekhez információkat kell gyűjteni. Vezetés közben telefonálsz, sorban állás közben e-jegyet veszel a színházba, futás közben spanyol nyelvleckét hallgatsz és este főzés közben kérdezed ki a gyerektől a leckét. Multitasking: mi anyák, még büszkék is vagyunk rá, hogy mennyire szuperül csinálunk egyszerre több, sőt rengeteg dolgot. Ez így is van, azonban a legújabb neurológiai kutatások kimutatták, hogy a multitasking mennyire káros az agyra, mennyire túlterheli, és nem engedi pihenni. Ez talán kevésbé megfogható, de ha már te is hallottad a gyerekedtől az „anya, ne telefonozz!” felszólítást, vagy érezted már magad rosszul, amiért egy szót sem hallottál a házi feladatként megtanulandó versből a szagelszívó zúgása miatt, akkor biztos érzed, hogy valamit, néha, valahogy máshogyan kellene csinálni.

Mindfulness technikák

Az alábbi tippek abban segíthetnek, hogy hogyan vezess be az életbe olyan apró lépéseket, trükköket, amikkel segíted a tudatos jelenléted, a minél nagyon odafigyelést a környezetedre, a cselekedeteidre és saját magadra.

- Kevesebb multitasking! Egyszerre csak egy tevékenységet végezz! Ha a fókuszod csak egy-egy dologra összpontosítod, akkor könnyebb azon valóban megtartani a figyelmed. Például evés közben kizárólag az ízekre figyelj, ne tévézz közben és ne a híreket olvasd a telefonodon.
- Figyeld az érzékeidet! Zuhanyzás közben ne a napi teendőket és elintézendőket vedd sorra, hanem élvezd a víz melegségét, a szappan illatát, hallgasd a vízcsobogást!
- Add át magad az adott tevékenységnek! Gyúrj pogácsát úgy, hogy élvezed, ahogy a tészta összeáll és formálódik a kezed alatt, vagy merülj el valamilyen művészeti tevékenységben, színezz, táncolj, énekelj!
- Figyelj másokra! Néha a figyelmedet nem saját magadra, hanem valaki másra kell összpontosítanod. Hagyd abba a teregetést, ha a gyereked valami igazán fontosat mesél neked, és ne kezdj el mosogatni, miközben a nővéreddel beszélsz telefonon a munkahelyi problémáiról.
Ha megfogadtad, hogy a fenti technikákat vagy azok valamelyikét alkalmazni fogod, akkor ne mulaszd el, hogy a napod vagy a heted végén gondolatban értékeled, mit sikerült megvalósítani és melyik területeken szeretnél még tovább fejlődni.

Meditáció a mindennapokban

Van egy mondás: ha nincs minden nap 20 perced meditálni, akkor meditálj egy nap 40 percet! Ennyi idő persze elsőre rengetegnek tűnik és az is. A kedvencem a meditációról ez a kisfilm, kettő percet szánj rá az életedből. A meditáció célja, hogy az elmét kiüresítse, hogy lecsillapítsa az elme hullámzását, nem a mindennapokban akarunk jelen lenni, hanem az idő nélküli állapotban. A gondolataink, mint egy kis majom ugrálnak fáról fára, esetleg úgy zúgolódnak, mint egy ötsávos autópálya. A meditáció annak a művészete, hogyan tudod az elmédet egy adott dologra fókuszálni, akár a gondolatnélküliséget elérni. Itt most olyan tippeket sorolok fel, amik a mindennapokban könnyen, bárki által előképzettség nélkül is könnyen alkalmazhatók.

Először teremtsd meg a körülményeket! Jelölj ki magadnak egy olyan időintervallumot, amikor csendben és egyedül tudsz lenni. Ülj kényelmesen, és egyenes háttal, akár a falnak dőlve, ha még ezt is túl megterhelőnek érzed, akkor feküdj le.

- Figyeld a légzésed! Az elsőtől az utolsó lélegzetvételig végigkíséri a légzés az életünket, mégsem fordítunk rá elég figyelmet. Csak ülj/feküdj, csukd be a szemed és figyeld a légzésed. Ne erőltesd, ne irányítsd, csak figyelmed meg, ahogy magától be- és kiáramlik a testedből a levegő. Figyeld meg az orrodon azt a pontot, ahol a levegőből egyszer csak belégzés lesz, aztán azt a pontot, ahol a kilégzés megszűnik, és újra levegővé válik.
- Csinálj vezetett meditációt! Kezdő meditálóknak kitűnő lehet, a YouTube-on vagy a Spotify-on találsz olyan vezetett meditációt, amik segítenek az elme lecsendesítésében.
- Hallgass mantra zenéket! Hallgasd és énekeld! Igen, énekeld hangosan!
- Keress egy meditációs tanfolyamot! Rengeteg meditációs technika létezik, egy tapasztalt oktató rengeteget tud segíteni abban, hogy megtaláld a neked megfelelő utat.

Kimaradt volna valami? Ja igen, JÓGÁZZ! A jógaórán figyeled a légzésed, figyeled a mozdulataidat, olyan tudatosságot építesz ki, amely szerencsére beszivárog az életed más területeire is. Nem véletlenül mondják, hogy a jóga egyfajta mozgó meditáció.

Gyalog-Szőke Zsófi vinyasa flow jógaoktató
https://www.facebook.com/zsofiYOGA/



Címkék: jóga meditáció mindfullness


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás