Mindfulness trükk, ami segít leküzdeni a szorongást az adott pillanatban

2019-02-06

"Évek óta időnként elfog a szorongás. Nem nevezném pánikrohamnak, de rossz érzés: mintha nem is lennék ott, az adott térben, a többiek hangja csak háttérzaj. Mintha nem is az én életem lenne. Kifejlesztettem viszont egy technikát, ami segít legalább ezeknek a rohamoknak a leküzdésében, még ha a szorongástól teljesen nem is tudok megszabadulni.

Ezekben a helyzetekben az a legfontosabb, hogy visszanyerjem az uralmam a helyzet fölött. Hogy azt tudjam mondani, újból stabilan állok a földön. Ehhez pedig egy mindfulness technikát hívtam segítségül, és bevált.

Amire szükségem van az az, hogy sorra vegyem az érzékeim, és tudatosítsam magamban őket. Ahogy a nem állok a két lábamon hasonlatot használtam, ezzel is kezdem: arra koncentrálok, ahogy a lábam a talajt érinti. Érzékelem, hogy állok. Odafigyelek erre az érzésre.

Utána ráveszem magam, hogy érzékeljem a hangokat magam körül, a látványt előttem, a szagokat körülöttem. Megfigyelem, hogyan ér hozzá a levegő a bőrömhöz. Megnevezem magamban, hogy milyen illatokat és szagokat tudok beazonosítani. Ugyanígy a hangokkal: hallom az autókat, hallok egy kutyát a távolban ugatni. Valahonnan zene szűrődik, és madarakat is meghallok, ha nagyon figyelek.

Ezután jönnek az érzések: érzem, ahogy a nap a tarkómat melegíti. Beazonosítom az anyagot, amit a tenyeremmel érintek. Talán épp a gyermekem keze van a kezemben? Ha tudok, nekitámaszkodok egy falnak vagy egy fának. Megfeszítem az izmaim, hogy érezzem: vannak.

Végezetül pedig a légzésemre figyelek. Tudatosan beszívom, majd kifújom a levegőt. Legalább egy percig odafigyelek, hogy mélyeket lélegezzek. Mire végzek, újra a jelen pillanatban vagyok. Érzem, hogy van testem, és az itt áll, ebben a térben, ahol elveszítettem pár perccel korábban az irányítást.

Sokszor segítségül hívom ezt a technikát, és nagyon hasznos, amikor a gyerekkel vagyok, és szükség van rám, hogy ura legyek a testemnek. Ha te is úgy érzed, néha kicsúszik a kezedből az irányítás, próbáld ki te is, hátha segít."

Forrás: posugar.co.uk



Címkék: pszichológia mindfulness szorongás


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás