Mikor élted át utoljára a pillanatot?

2017-08-09

Mi az, ami most történik körülötted? Mit érzel közben?

Sportkártya
hirdetés

Milyen illatot érzel, milyen ízt a szádban, mit hallasz és mit látsz? Milyen színek, textúrák, fények vesznek körül? Milyen érzés, ahogy a tested a ruhádhoz ér, és a székhez?

Ez a tiszta érzékelési tapasztalat, amelynek nagyon ritkán adjuk át magunkat.

Általában egy narratíva részeként tekintünk minden pillanatra, amely az életünk, az adott eseménysor, a szituáció és a másik emberekhez fűződő viszonyunk része. Észre sem vesszük a pillanatot, de már megítéljük, arra vágyunk, bárcsak más lenne, elszomorodunk miatta, vagy azt kívánjuk, bár ne kellene máshogy csinálnunk.

Persze azzal semmi baj nincs, hogy megítéled a pillanatot, amiben vagy, ez természetes. De ez lehet stressz, félelem, és frusztráció okozója is.

Ezekkel a gondokkal pedig úgy nézhetsz szembe, ha helyt adsz a tiszta érzékelési tapasztalatoknak, és megéled azokat.

Ez nagyjából a meditáció maga. Sokan azt gondolják, hogy rosszul csinálják, amikor meditálni próbálnak, és elkalandozik a gondolatuk. De nem erről van szó. Amikor meditálsz, elő fognak jönni gondolatok. És el fogsz veszni az áramukban.

Amit a meditáció során el szeretnél érni, az az, hogy jobban észrevedd a dolgokat. Akkor is, ha épp elvesztél egy gondolatfolyamban. Észrevedd a környezeted, magad, a lélegzeted és a többi tapasztalatot, amely ér. Mintha felébrednél egy álomból. A meditáció arról szól, hogy minél gyakrabban fel tudj ébredni, és minél tovább ébren maradj.

Mi a tiszta tapasztalat?

Minden, amit az adott pillanatban érzékelünk, beleértve a gondolatainkat is. Csak közben érdemes különbséget tenni a gondolatfolyam (a tapasztalatok narratívája) és a valódi érzékelés között.

Mi is a különbség?

Érzed a bőrödön a hideget. (érzékelés) Azonnal arra gondolsz, hogy nem szeretnél megfázni, ezért fel kellene venned valami meleget. Ez a narratíva: így interpretálod a helyzetet, így ítéled meg. És ez egy rossz érzés, azonnal a megfázástól félsz. A hideg tiszta érzékelése ezzel szemben csak egy érzés.

Repülőtéren vagy, emberek zajonganak körülötted, érzed a pékség illatát, mindenhol színek és fények vesznek körül. Ez a tiszta érzékelés. A narratívád ezzel szemben az, hogy idegesítőek az emberek, hogy kellene enned egy péksüteményt, mert tulajdonképpen éhes vagy. A narratíva máris elégedetlenné tett a helyzettel kapcsolatban, míg az érzékelés csak érzékelés.

Érzékelés és gondolkodás

Mi történik, amikor azonnal gondolkodni kezdesz azokról a dolgokról, melyeket érzékelsz ahelyett, hogy maradnál az érzékelésnél?

Elkalandozhatsz mindenfelé ezek mentén, továbbgondolhatod, hogy ha most eszel egy péksüteményt, akkor fogsz-e tudni vacsorázni, pedig otthon van az étel... De ekkor már nem megéled a pillanatot, hanem benne ragadtál a narratívában.

Ezek a gondolatok, amelyek a narratívához kapcsolódnak, a legtöbb esetben nem boldog gondolatok. Ha nem veszed meg a péksüteményt, akkor frusztrál, hogy pedig mennyire csábító az illata, ha megeszed, akkor azon kezdesz el dühöngeni, hogy mehet a kukába a vacsora.

Ehelyett megszabadulhatsz a narratívától, és visszatérhetsz az érzékeléshez.

Ezt fejlesztheted magadban, ha folyamatosan figyelsz, és amikor észreveszed magadon, hogy elkalandoztál a gondolatokban, akkor visszatérhetsz a tiszta tapasztalatokhoz.

Ne ítéld meg őket, csak figyelj rájuk. Ne akard, hogy mások legyenek, csak fordulj feléjük kíváncsisággal.

Ezzel térhetsz vissza a tiszta érzékelés tapasztalatához és lehetsz jelen a pillanatban. Ez a mindfulness.

Forrás: zenhabits.net



Címkék: pillanat mindfulness megélés


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás