Mérd meg a boldogságodat!

Tudatosan a boldog pillanatokért

2016-09-27

Szerző: Pénzes Adri

Boldogságból mindenki többet szeretne magának. Jobban és gyakrabban szeretnénk érezni, mégis könnyen kicsúszik a kezeink közül. Akik már foglalkoztak a témával, valószínűleg átlapoztak már pár könyvet a témával kapcsoaltosan, de mégsem érzik, hogy közelebb kerültek volna a megoldáshoz. Pedig - mint sokminden más -, a boldogság megtalálása is fejleszthető és alakítható. Csak egy kis tudatosság kell hozzá - vallja Pénzes Adri. 

Sportkártya
hirdetés

Péntek van, egy átlagos hét átlagos napja, a cekkerek a vállamat lefelé húzzák, az ősz egyre inkább jelzi a közeledtét. Hazafelé igyekszem, a családomhoz. Végiggondolom, hogy még minimum 40 perc, mire hazaérek, majd ahogy elkezdeném magamban taglalni, hogy mi negatívumot tudnék még felsorolni, leállok. És még éppen időben. Nem könnyű. Mert az élet mindennapi nyűgjeinek gondolt dolgai annyira le tudják húzni az embert. A kérdés csak az, hogy mennyire engedünk a kísértésnek, hiszen - legyünk őszinték - az, ahol élünk, ahol dolgozunk, nem tartoznak a világ legmegátalkodottabb helyei közé, mégis elégedetlenségből jók vagyunk. De tényleg ekkora kihívás boldognak/elégedettnek lenni? 

Állapítsd meg boldogsági szintedet! 

A pozitív pszichológia jelentős alakja, Sonja Lyubomirsky boldogságkutató szerint boldogságunkat 50 százalékban a génjeink, 10 százalékban az életkörülményeink határozzák meg, a maradék 40 százalékért azonban a mindennapi tevékenységeink a felelősek. A 40 százalék nem kevés, majdnem ugyanolyan jelentős, mint a gének által meghatározott 50 százalék. Mindez pedig előrevetíti a tényt, hogy a boldogság mégiscsak egy elérhető állapot, ha hajlandóak vagyunk rajta dolgozni. 

 

Ha kíváncsi vagy, hogy te hogy állsz a boldogsággal, töltsd ki Ed Diener tesztjét! 

A kiértékelési pontok az alábbiak:

31-35: nagyon elégedett,

26-30: elégedett,

21-25: kicsit elégedett,

16-20: semleges,

15-19: kicsit elégedetlen,

5-9: nagyon elégedetlen.

Hatékony stratégiai terv

Boldogságszintünk megállapítása után azonban cselekednünk kell, ha azon javítani akarunk. Ahogyan süteményt sem tudunk feltétlenül recept nélkül megsütni (konyhaművészek kérem bólogassanak), és ismeretlen terepen is eltévednénk térkép nélkül, úgy a boldogság hatékony fenntartásához is szükséges egy előre meghatározott terv, melynek célja hiányosságaink azonosítása, majd a velük való munka. 

A következő kérdéssor segít a terv elkészítésében:

Mennyire jellemzőek rád az alábbiak?

Magadról alkotott pozitív gondolatok.

- Elfogadás: Elfogadod ítélkezés nélkül magadat és a gondolataidat?

- Pozitív szemlélet: Értékesnek és jónak látod –e magadat?

- Énkép: Tudod-e, hogy milyen értékeid, érzéseid vannak, és hogy ki vagy?

- Önbecsülés: Képes vagy-e a gondolataidat megválzotatni annak érdekében, hogy a boldogságot sokkal intenzívebben és gyakrabban meg tudd élni?

Másokról alkotott pozitív gondolatok:

- Tolerancia: Elutasítod-e mások tetteid?

- Empátia: Képes vagy-e a világot mások szemszögéből látni?

- Hála: Hálás vagy –e a tapasztalataidért?

- Elengedés: Mennyire dédelgeted a sérelmeidet?

Pozitív hozzáállás:

- Tervezés: Vannak-e hatékony stratégiáid a célod elérésére?

- Fejlődési terv: Meg vagy-e győződve arról, hogy az erősségeidet kemény munkával fejlesztheted?

- Öngondoskodás: Mennyire figyelsz az egészségedre?

- Az öröm előnyben részesítése: Olyan tevékenységeket végzel, amelyek örömmel töltenek el?

- Kedvesség: barátságosság, nagylelkűség, mások figyelembe vétele

- Autonómia: Képes vagy önálló döntéseket meghozni?

- Kifejezőkészség: Könnyen kommunikálsz másokkal?

- Asszertivitás: Ki tudsz-e állni magadért?

A lista áttanulmányozása után válassz egyet, ami a legkevésbé jellemző rád. Ha ez megvan, gondolkodj el rajta, hogyan és mikor fogsz dolgozni annak jobbításán. Minden nap csak egy kicsivel több időt fordítsd a gyakorlatra, és napról-napra több boldogság fog rád találni. Tapasztalatból tudom, hogy működik. 

Miközben a boldogságról gondolkodtam, eszembe jutott, hogy gyerekkoromban semmi különleges dolog nem kellett a belső békémhez. Kiültem a futópálya melletti rétre, felnéztem az égre, s néztem az elvonuló felhőket. Ez lehetett talán a hála öntudatlan gyakorlata? Ahogy vártam a villamosra a budapesti forgalomban, odaképzeltem magam arra a kis városi futópályára, és máris mosolyogva száguldottam a gyerekeimhez, hogy ők is megoszhassák velem friss életük örömteli mozzanatait.

 

 



Címkék: boldogság boldog elégedett teszt


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás