Maratontól a Crossfit-ig

2018-09-06

Szerző: Aranyos Kinga

Vannak azok a típusú emberek, akik számára a mozgás nem kín, vagy “kötelesség”, hanem élvezet, létszükséglet. Mindig mosolygok, amikor megkérdezik, hogyan tudok extrém időpontokban és helyszíneken - akár hotelszobában, amíg a kicsi alszik :)- edzeni, ill. hogyan tudom “rávenni” magamat arra, hogy rendszeresen mozogjak... Szerencse, vagy lelki alkat, ki tudja mi ez, de számomra ez nem erőfeszítés. Én akkor érzem magamat rosszul, ha nem sportolhatok, lételemem a mozgás. Olyan ez, mint másnak a reggeli kávé... Életben lehet maradni nélküle, de hogyan?!? :D

Mindig is imádtam sportolni, de a napi szintű mozgás, első gyermekünk, Aliz születése után lett elválaszthatatlan része az életemnek. Az utóbbi 5-6 évben sok mindent csináltam/csinálok, leginkább: falat másztam, bringáztam, görkoriztam, edzőteremben nyomtam, jógáztam, de mindenek előtt, rengeteget futottam. A futás nagy tanítómesterem volt, sokat tanultam általa magamról, jó fizikai- és mentális állóképességet adott. Önfegyelemre, kitartásra ösztönzött, az egyre nagyobb távok legyőzése pedig sikerélményt nyújtott. Így történt, hogy végül 2015-ben, Amszterdamban lefutottam életem első - és valószínűleg nem utolsó - maratonját célidőn belül (3:40), ami óriási élmény volt! Utána is futottam még, de amikor állapotos lettem, kisfiunkkal, Leventével, a futást felfüggesztettem.



A várandósság alatt végig mozogtam és tudatosan étkeztem. Közel a 8. hónapig jártam terembe és hajtottam végre rendszeresen az általam összeállított edzéstervet. (Természetesen előtte konzultáltam különböző szakemberekkel is, hogy kizárjak mindenféle kockázatot és sérülést.) Így sikerült egészen fitten végigvinnem a várandósságot, és a szülés után alig vártam, hogy visszatérjek a rendszeres sportoláshoz. A kötelező 6 hét leteltével elkezdtem óvatosan mozogni és fokozatosan szoktatni magamat újra a terheléshez. Eleinte csak nagyokat sétáltunk a kisfiammal, aztán jött egy kis kocogás, lépcsőzés, saját testsúlyos gyakorlatok, stb. Az izommemória működött, és a testem szépen elkezdett visszaerősödni. Három hónap eteltével éreztem, hogy szükségem van valami újra, de akkor még azt sem tudtam pontosan, hogy mit is keresek... Kisbabás, “otthon lévő” anyukaként nem kell ecsetelnem, hogy mi újság a szabadidővel, ill. hogy akár 1 szabad óra megszervezése is mekkora logisztikát igényel. Ezért is vagyok hihetetlenül hálás, hogy rátaláltam a Fitness&More-ra és azon belül is a Crossfit csapatra.



A Fitness&More – ahogy erre a neve is utal - sokkal több, mint egy edzőterem! Én úgy definiálnám, hogy: egészségcentrum és fitneszparadicsom. Magyarországon egyedülálló módon, a fitnesz részleg kiegészül olyan egészségügyi szolgáltatásokkal (Fájdalom Ambulancia), amelyek lehetővé teszik a mozgásszervi sérülések kezelését, rehabilitációt, stb. mindenki számára (legyen az élsportoló, vagy időskorú). Az F&M infrastruktúrálisan, felszereltségében és a szakemberek terén is (orvosok, gyógytornászok, edzők, management) is a legmagasabb színvonalat képviseli, de amit kisbabás anyukaként elsősorban kiemelnék, az a bérlet mellé automatikusan járó gyermekfelügyelet, kedves, szakképzett pedagógusokkal. Ez azt jelenti, hogy egy fullosan berendezett, cuki játszószobában a gyerekek közösségben vannak és jól érzik magukat, amíg anya vagy apa (vagy mindketten egyszerre!) 1 órára kikapcsolnak, feltöltődnek egy kis mozgással. A 15 hónapos kisfiam 1 hét után úgy rongyolt be a csajokhoz, hogy hátra sem nézett... :)



Miért a Crossfit?
Röviden összefoglalom, hogy mi volt a motivációm, amikor kerestem az új sporttevékenységet és miért esett a Crossfit-re a választásom. Sok évnyi, több ezer kilóméternyi magányos futás után most egy kis változatosságra, pezsgésre vágytam, ill. az is szempont volt, hogy lehetőleg egy közösség tagja legyek. Egyrészt azért, mert egymást is húzzuk, motiváljuk, másrészt pedig remek érzés a gyerekek mellett egy kis szociális életet is élni! :) Klassz egy olyan közösséghez tartozni, ahol az emberek folyamatosan inspirálják, bíztatják és elismerik egymást. A délelőtti Crossfit órákra kifejezetten sok anyuka jár, akik 2-3 gyermek és munka (ügyvéd, orvos, közgazdász, stb.) mellett is komolyan sportolnak! A döntésemnek ez volt a személyes háttere, de természetesen kellett hozzá a szakmai oldal is.



Mi is az a Crossfit? És kiknek való?
A szakmai definícót mindenki megtalálja a neten, én most egyszerű, hétköznapi nyelven szeretném összefoglalni a lényeget. A Crossfit egy olyan edzésrendszer, amely ötvözi a súlyzós edzést, a funkcionális edzést (teljes testet, minden izomcsoportot egyszerre aktiváló gyakorlatok) és a kardiót (pl. biciklizés, evezés, futás), tehát mindent lefed. Minden egyes edzésbe bele van építve mindhárom típusú mozgásforma. Így van az, hogy párhuzamosan tud fejlődni az állóképesség és az erőnlét. Az edzések elején és végén lévő hengerelések, nyújtások, lazítások pedig a mobilitást is fejlesztik és megóvják az embert az esetleges sérülésektől.



Ehhez az is elengedhetetlen, hogy mielőtt nagyobb súlyokkal kezdesz el dolgozni, jól rögzüljenek a mozdulatok. Ha helyesen tudod végrehajtani súlyok nélkül a gyakorlatokat, akkor jöhet csak a nehezítés. Az edzések nagyon változatosak, és kőkemények. Eddigi tapasztalatom alapján a CrossFitterek javarészt olyan emberek, akiknek valamilyen sportmúltjuk van, és/vagy folyamatosan keresik a kihívásokat. Ezek az edzések azoknak valók, akik szenvedélyesen szeretnek sportolni, hajlandóak minden egyes edzésen kicsit “meghalni”, meghaladni önmagukat. Cserébe viszont, aki komolyan veszi, az már néhány hét elteltével jelentős változást érzékelhet magán, minden szinten! Próbáljátok ki, érdemes!!



Címkék: futás sikersztori crossfit maratin


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás