Kókuszolaj: egészséges vagy nem?

2017-08-02

Tagadhatatlanul a figyelem középpontjában áll a kókuszolaj. A fitnesztermek látogatói imádják a zsírégető hatását, a szépségipar dolgozói pedig a hajra és bőrre gyakorolt hatását. De vajon mi a helyzet az egészséggel? Az Amerikai Szív Társulat (AHA) közzétette állásfoglalását, amely sok szemöldökráncolást okozott.

Sportkártya
hirdetés

Mit mond az AHA

Az AHA állítása szerint a telített zsírokban gazdag diéta növeli a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Nos, ezt eddig is tudtuk. A telített zsírok növelik a koleszterinszintet, ami hatással van a szívproblémák kialakulására.

Arra jutnak, hogy a telített zsírsavakat telítetlen zsírsavakkal érdemes helyettesíteni a diétában. Javaslatuk szerint a növényi olajakat érdemes előnyben részesíteni, szemben a telített zsírsavakat tartalmazó kókusszal. Így 30%-al csökkenhet a szívproblémák kialakulásának veszélye.

Tehát akkor a kókuszolaj nem egészséges?

Egyes táborok tehát egyértelműen arra jutottak, hogy a kókuszolaj nem egészséges, azt érdemes elhagyni az étrendből. A szkeptikusok is összeszedték viszont az érveiket:

1. A kutatás egy kicsit félrevezető, és régi eredményeket vesz kizárólag figyelembe, elhanyagolva néhány újabb kutatást. Az 1960-as években például elkezdtek egy olyan vizsgálatot, amely a telített zsírsavak elhagyásának hosszabb távú hatásait kutatta. Arra jutottak, hogy ezek teljes elhagyása hosszabb távon rosszabb egészségi állapotot okoz. Sőt, olyan eredmények is születtek, melyek szerint a telített zsírok bizonyos esetekben kifejezetten jótékony hatással bírhatnak.

2. Egy másik kutató arra jutott, hogy a koleszterinszint és a szívproblémák között teljesen direkt összefüggést találni téves. A kókuszolaj telített zsírjai tehát lehet, hogy mégsem olyan veszélyesek, mint mondják.

3. A kukorica és a szója, amiket a kókuszolaj helyett javasolnak, feldolgozott ételek. Míg a telített zsírsavakat több száz, vagy akár több ezer éve fogyasztjuk, addig a gabona- és szójaolajak újdonságnak számítanak, kémiai folyamatnak vetjük alá őket, és ennek az eredményei.

4. Az AHA egyik kutatója kapcsolatban áll az Unilever céggel, amely több növényi olaj gyártásában vesz részt.

5. A kókuszolaj nem kizárólag a koleszterinszintre van hatással. A hormonszint kiegyensúlyozásában és a zsírégetésben is segít. Ráadásul a kókuszolajban található telített zsírsavat máshogy emésztjük meg, mint más zsírsavakat, mert más az összetétele. Nem minden telített zsírsav működik tehát ugyanúgy. Tehát ha azt mondjuk, hogy a kókuszolaj nem egészséges, mert telített zsírsavakat tartalmaz, az olyan, mintha azt mondanánk, hogy valaki okos, mert nagyobb méretű az agya. Ez egy üres állítás, ami sok mindent nem vesz figyelembe.

Az ítélet

Tehát, egészséges a kókuszolaj? Igen, egy bizonyos szintig. Rengeteg jótékony hatása van az egészségre, a fittségre és a szépségre.

Nyugodtan építsd bele az étrendedbe tehát, csak figyelj oda, hogy ellensúlyozd a koleszterin növelő hatását, ne vidd túlzásba, és egészítsd ki más ételekkel. Használj más olajakat is, de nem kell megvond magadtl a jótékony hatásait.

Forrás: Popsugar



Címkék: táplálkozás kókuszolaj zsírsav


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás