Jóga és súlyzós edzés?

Nem zárja ki egyik a másikat

2017-03-26

Szerző: fittanya.hu

Kétféle rendszeresen mozgó ember létezik: az egyik ragaszkodik egy fajta sporthoz, mozgáskultúrához, a másik pedig több mindent űz egyszerre. Vannak viszont olyan tevékenységek, amikről nem nagyon gondolnánk, hogy elfér mellette más is. Ilyen például a jóga. A jógik között kevés olyat találni, aki az ászanák gyakorlása mellett súlyt is emel, van viszont, akit éppen e kettő kombinációja elégít ki maximálisan. 

Sportkártya
hirdetés

A jógik közül sokan azért nem mennek az edzőterem felé, mert összeegyeztethetetlennek tartják a jóga eszmeiségét a test plusz súlyzókkal való megterhelésével. Mások attól tartanak, hogy az edzéstől az ellazított izmok és ízületek bekeményedhetnek, aminek sérülés lehet a vége. Ugyanakkor vannak, akik szerint a jóga akkora szabadságot ad, hogy az alapján mindenkinek joga van olyan mozgásformát választani, amelyik őt boldoggá teszi. Mostanában egyre több edző és jógi állítja, hogy a súlyemelés nagyon fontos a teljes test egészségéhez és fittségéhez. Lássuk, mit mond az elképesztően laza izomzattal rendelkező jóga-tanár, Sara Quiriconi, és az izmairól híres jógi, Adam Rosante a kérdésről.

 


Sara Quricioni

"Ha eddig nem nagyon emeltél súlyokat, kicsivel kezdd. A súlyemelés igazi haszna nem a súly nehézségétől függ, a lényeg az, hogy milyen nyomásnak teszed ki azokat az izmaidat, amelyekkel a súlyt emeled. Tehát ha kicsi súlyt emelsz, akkor is fejleszted a kérdéses izmokat. Általában azok az emberek, akik jógáznak, elég jól tisztában vannak a testük lehetőségeivel és határaival, így nem szoktak lesérülni a súlyok emelésétől sem, mert tudják, hol a határ. Ha már belejöttél a súlyemelésbe, akkor heti 2-3 alkalommal érdemes edzeni. De ha sérült vagy, akkor inkább hagyd ki. A súlyemelés nem csak kiegészíti a jógát, de kiválóan segít megelőzni a sérüléseket is. A vállsérülések kiküszöbölésére remek módszer, ha súlyemeléssel erősíted meg az itteni izmaid. Mivel a legtöbb ászana az oldalsó izmaidat erősíti, de kevés fókuszt helyez a gerinc izmaira: ez sérülékennyé teszi a vállizmokat. Ugyanígy, a jóga a térdízületeket is sérülékennyé teszi" - tanácsolja Sara és Adam.

 


Adam Rosante

"A súlyemeléssel megerősítheted azokat az izmaidat, amelyek a jógával nem erősödnek, így egyensúlyt teremthetsz a testedben. A túlságosan laza izmok, a túlzott hajlékonyság sem jó, ha ez erő kárára van így. A test stabilitását is elősegíti, ha a jógát súlyemeléssel egészíted ki. Ennek azért van jelentősége, mert az instabilitás - az izmok eltérő erőssége -, extra terhelésnek teszi ki a tested, és terheli az ízületeket. Ahhoz, hogy a csontjaid megfelelően helyezkedjenek el az ízületekkel, a körülöttük lévő izmokat is egyenletesen kell erősíteni. Ezért tehát érdemes a jógiknak súlyemeléssel is kiegészíteni az edzést, mert többet használ, mint árt. Viszont oda kell figyelni, és sérülés esetén távol kell tőle maradni!" - javasolja a két elismert szakember. 



Címkék: negyven címke programajánló


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás