Így vedd rá a párod az egészséges életmódra

2018-05-15

Aki már hosszú évek óta házasságban él, az tudja, hogy hiába a szoros kötelék, nem tudod csak úgy rávenni a másikat arra, hogy valamit jelentősen megváltoztasson. Bár sokan próbálják, zsarolással vagy cikizéssel nem lehet tartós változásokat előidézni.

Ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy ha te felfedezted az egészséges életmód előnyeit, érzed magadon a változást, akkor ne akard, hogy a másik is bevezessen néhány változtatást. Kizárólag törődésből és jószándékból teszed: szeretnéd, ha ő is élvezné azokat a jótékony hatásokat, amiket te, szeretnél vigyázni rá.

A különbség csak az, hogy amíg te végigjártad az utat, ami a határozott döntést eredményezte, hogy megváltoztasd az életmódod (változtatni akartál, mert nem érezted jól magad a bőrödben, érezted, hogy a tested nincs harmóniában), a párod nem tette meg ugyanezt. Számára kényszerként fogalmazódik meg, ami neked a jóérzés forrása, úgyhogy a "csináld, meglátod, sokkal jobb lesz" érv nem igazán működik.

Van néhány dolog, amit mégis kipróbálhatsz:

1. Kerüld a kritikát, maradj a valóság talaján, mondd el, hogy neked is nehézséget okoz

"Látom, te ma is csak a TV előtt tespedsz" - az ilyen típusú megjegyzések semmilyen módon nem hatnak motiválóan a másikra, hogy társuljon hozzád az esti futásoknál. :) Ahogy az sem, ha óriási terveket szövögetsz a csodálatos változásokról, amelyektől még messze állsz. Sokkal jobban eltalálod a célt, ha például megosztod a másikkal, hogy nehéz ma is rávenned magad a futásra, de milyen jó érzés volt, amikor múltkor lépcsén mentél a harmadikra, és nem is lihegtél. Így sokkal hamarabb melléd áll az ügyedben a másik.

2. A törődést hangsúlyozd

Arról beszélj, hogy milyen fontos neked a másik egészsége, ne arról, hogy nem néz ki olyan jól, mióta felszedte azokat a plusz kilókat. Hívd el magaddal az esti kocogásra ahelyett, hogy őt próbálod elküldeni egyedül az edzőterembe.

3. Vedd észre, amit jól csinál, és bátorítsd többre

Vedd észre, ha beiktat kisebb változásokat, és hangsúlyozd, hogy milyen jó, esetleg már látod is a jótékony hatását. Ne azt várd, hogy egyszerre váltson életmódot, hiszen ahogy fentebb is írtuk, ő ennek valószínűleg nem érzi olyan szükségét, mint te.

4. Legyél nagyon őszinte

Ez a pont a szélsőséges esetekről szól. Egy párterapeutához járt egy pár, akik 30 éve házasok voltak, a férfinak volt egy szívrohama, az orvosa jelentős életmódváltást javasolt neki, amit a férfi nem tartott be. A nő nagyon szomorú volt, mert látta, hogy a férje ezen a módon tart a következő szívroham felé, nem teszi meg azt, amire lehetősége lenne, hogy késleltesse.

Az egyik alkalommal a nő végül már eljutott odáig, hogy elmondta a férjének, minden indulat nélkül, hogy miközben nagyon szereti és vele akarta leélni az életét, most úgy látja, hogy ez nem biztos, hogy lehetséges lesz. Ha a férfit elütné az autó, akkor akármeddig ápolná, ha mindent megtenne az egészséges életmódért, és újra szívrohamot kapna, akármeddig ápolná, de ha folytatja ezt az életmódot és beüt a baj, akkor ő nem lesz ott. Végül ez hatott.

Az életmódváltás nem egyszerű döntés, hiszen hosszan tartóan kell lemondani dolgokról, áldozatokat hozni és energiát belefektetni. Könnyen meggyőzhetsz bárkit, hogy ne egyen zsíros ételeket, vagy menjen el futni egy nap, egy hétig, de állandóan, na az már nehezebb. Ha szeretnéd, hogy a párod is társuljon hozzád az egészséges életmódban, amire váltottál, és amiről látod, hogy jó, gondold végig, mi hat valóban motiválóan: a törődés, a megértés, az elismerés.

Forrás: mindbodygreen



Címkék: életmód életmódváltás párkapcsolat


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás