Hogyan fussunk nyáron melegben?

2018-06-14

Szerző: Baráth Krisztina

Szeretem a nyarat, a vele járó meleget, a szikrázó napsütést, az illatokat, a zöldellő növényzetet.
A nyári futások mindig különlegesek számomra, mert ekkor, a legnagyobb hőségben kezdtem el futni pontosan 5 évvel ezelőtt. Hajtott a kíváncsiság, ki merek-e menni futni, meddig fogom bírni, nem lesz-e ciki megállni pihenni, nem néznek-e bolondnak? Sok-sok kérdés cikázott a fejemben, míg egy késő délutáni órában összekaptam magam és megtettem az első lépéseket.

Minden bennem felmerülő kérdés és kétely azonnal elfelejtődött és egy kellemes, jóleső érzés kerített hatalmába, ami azóta is tart. Futni a természetben maga a csoda.

A nyári futásról sokaknak ez jut eszébe: tikkasztó hőség, álló, fülledt levegő, izzó aszfalt, erőteljes verejtékezés, levegő után kapkodás. Vannak, akik már az elején szétcsúsznak, de egy kis odafigyeléssel nem lesz ezzel gond.



Aki életvitelszerűen sportol, nem jelent problémát megoldani az edzéseket a nyári melegben sem. Sokan közülünk most teszik meg az első lépéseket.
Ahhoz, hogy ne csak alkalomszerűek legyenek a futások, tenni kell érte. Kell egy jó adag akaraterő, eltökéltség, szorgalom, kitartás, belső és külső motiváció.

Hogyan induljunk el és eddzünk melegben?

1.Alkalmazkodjunk  az időjáráshoz!
A meleg idő hamar leszívja az energiánkat. Éppen ezért fokozatosan szoktassuk hozzá szervezetünket. Csak akkor induljunk futni, ha megvan bennünk az erő, a lendület, az elszántság.

2. Lenge, technikai ruházatot válassz!
Könnyen szellőző és jól száradó technikai pólóban, topban, rövidnadrágban induljunk futni. A futócipő legyen könnyű és légáteresztő. Jól jöhet egy sildes sapka, napszemüveg. Futás előtt kend be magad vízálló fényvédő krémmel. Főleg az érzékeny bőrűeknek ajánlott, akik könnyebben leégnek.



3. Ne feledkezz meg a megfelelő folyadékpótlásról, hidratálásról!
Meleg időben többet izzadunk, megnő a folyadékigényünk. Hidratált állapotban induljunk futni, egész nap igyunk rendszeresen. Ha 5 km-nél nagyobb távot tervezünk, vigyünk magunkkal egy kis palackban vizet vagy izotóniás italt. De jó frissítőállomás lehet egy köztéri  ivókút is, érdemes megnézned, érinti-e az útvonalad. Használd ezt a linket, keress rá, hol van a futóútvonaladon ivóvíz:

http://www.kozkutak.hu/?z=8&c=47.454/19.731&o=0
Akár fejünket vagy sildes sapkánkat bevizezve, nyakunkon nyirkos, hideg vizes törölközővel is kellemesebben telnek a kilométerek. Ha egyikre sincs lehetőséged, végső megoldásként legyen nálad egy kis aprópénz, hogy be tudj ugrani futás közben egy boltba.

Futás után nagy jelentősége van a kiizzadt folyadék pótlásának. Az ásványi anyagok távozása miatt a legmegfelelőbb az izotóniás ital, ásványvíz, fehérje turmixok. Rendszeres futóknak a magnézium és a kalcium pótlásáról is gondoskodni kell. Hosszú futások után a sótabletta is ajánlott.

4. Fontos a napszak kiválasztása
Érdemes kora reggelre időzíteni a futást, amikor még kellemes az idő. Akár a napfelkeltével is összekötheted, hidd el, nagyszerű érzés lesz napközben arra gondolni, hogy együtt ébredtél a nappal és már túl is vagy az edzésen.

Hűs erdőben, árnyas parkban még napközben is kellemes futni. Ha lehetőséged van rá, mindenképp próbáld ki. Javaslom, hogy futás előtt fújd be magad kullancs és szúnyogriasztóval, így nagyobb  biztonságban leszel.

A kellemesen hűs edzőteremben a futópad is jó megoldást kínál a mozgásra. Egyszerűen csak beállítod a megfelelő fokozatot, felteszed a kedvenc zenéd és indulhat a zsírégetés!

Az én kedvencem az esti futás naplemente után. Még világosban indulok el, és ahogy nőnek a kilométerek, úgy sötétedik be fokozatosan. Fantasztikus élmény ez is! Nem kell korán kelni hozzá, nincs hőség és pont annyi időt vesz el, mintha megnéznél egy új részt a kedvenc sorozatodból.



5. Ne most akarj rekordokat döntögetni!
A meleg, párás idő jobban megterheli a szervezetet. Törekedj az egyenletes tempójú futásra. Az iramjátékos futásokat időzítsd inkább kora reggelre vagy estére, amikor még nincs olyan meleg.

6. Fokozatosság
Amennyiben kezdő vagy és eldöntötted, kimész futni, a kulcsszó a fokozatosság és a türelem. Könnyű sétával, majd tempós gyaloglással kezdj. Ha már megy, kocogj bele, majd térj vissza a gyaloglásra. Csináld felváltva a két tevékenységet. Ez a kombináció növeli az állóképességet, kevésbé terheli meg a szervezeted. Észre sem fogod venni és a kocogást hamarosan felváltja a futás.

Éjen a nyár! Sok sikert!

A fotókat készítette: Sunny Photo by Pesei Alexandra



Címkék: futás nyár


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás