Futótanácsok kezdőknek és újrakezdőknek

Réka tippjei

2017-04-13

Szerző: Túróczi Réka

A mai modern nő számára elengedhetetlen tényezők a rugalmasság, a praktikum, a családdal és munkával való összeegyeztethetőség. Amikor ezek közül valamelyik terület kibillen az egyensúlyából az életünkben, érezzük és tudjuk, hogy valamit kell kezdenünk magunkkal, hogy ez így nem mehet tovább, hogy változtatni kell. De hogyan és mit válasszunk? Sokan döntenek ebben a helyzetben a futás mellett, hiszen bármikor, bárki elkezdheti, nem is véletlen, hogy mostanra nagyon divatossá vált. Ahhoz viszont, hogy a lehető legbiztonságosabban és leghatékonyabban űzzük ezt a sportot, jól jöhetnek egy hozzáértő, például Túróczi Réka, I Run Mom tanácsai. 

 

 

Sportkártya
hirdetés

Íme néhány elvitathatatlan indok, ami a futás mellett szól:

 

  • Nincs helyhez kötve – bárhol elindulhatsz és bármennyit futhatsz
  • Nincs időhöz kötve – az út mindig vár és szívesen fogad
  • Nincs edzőhöz és órarendhez kötve – saját magad alakítod az edzésedet az időbeosztásodhoz, nem pedig te alkalmazkodsz az edzéshez
  • Nincs nagy felszerelésigénye és viszonylag költséghatékony – nincs terembérlet, óradíj. A futócipő, nadrág és felső – ezek az alapdarabok – mindig legyenek nálad, hogy bármi változik a napodban, tudd az edzésedet is igazítani.
  • Nem kell külön technikát tanulni – a futás az egyik legalapvetőbb mozgásforma, futni minden egészséges ember tud. Ráérsz picit később finomítani a technikádon, mert az azért sosem árt.
  • Monoton sport révén kiválóan alkalmas, hogy végre a saját gondolataiddal foglalkozz. Megtanít nem unni magad! 
  • A futók 81%-a egészségesebben is táplálkozik, amióta fut. Ösztönösen felkorbácsolódik a testtudatunk, ha a testünkkel foglalkozunk. Ép testben ép lélek – örök mondás. 
  • Aki megőrül a divatért, az a futásban is kiélheti szenvedélyét, köszönhetően a gyönyörű daraboknak. Akinek viszont nem fontos, mit visel, az is komfortosan érezheti magát, a lényeg, hogy futásra alkalmas ruhákat viselj. Nekem felüdülés futócuccban lejteni az utcai és munkahelyi viselet után, sokkal vidámabb a hangulatom már csak ettől is. 

  

Tipp:

  • Fogadd el, hogy mindenkinek van joga a magával töltött időhöz: még egy dolgozó anyának is. Ha futsz, a környezeted is profitál belőle – hosszútávú befektetésként fogd fel!
  • Ne halasztgasd, hogy mikor kezdesz neki! Ne azt fogalmazd meg, hogy meddig nem futsz vagy sportolsz még (karácsonykor, szilveszteri fogadalom, gyerek érettségije, következő hétfő stb.), mert indok mindig lesz. Kezdd el most!
  • Tekints úgy a mozgásra, mint ugyanolyan kötelező tartozékára az életednek, amilyen a munka, evés, alvás, családozás. A sport ne legyen fakultatív, ami a sor végén kullog mindig, mert akkor tuti, hogy azt hagyod ki a napodból!
  • Fedezd fel a lakóhelyedet és környékét!
  • Fő a fokozatosság elve: ne akarj rögtön 10 km-t futni, ha előtte nem futottál. Kezdj 4-5 km-rel és fokozatosan, hetente növeld a távot, majd a tempót!
  • Érdemes kitűzni egy versenyt – ez egy elég fix határidő, ráadásul senki sem szeretne lebőgni. A konkrét cél jobban ösztönöz azokon a napokon, amikor nehezen vágunk bele az edzésbe!
  • Eddz akkor, amikor a gyerekek is edzenek! Ne ülj a medence szélén, a váróban, vagy a büfében. Máris nyertél 45-60 perc sportidőt! Ráadásul például szolgálsz a gyerekeknek!
  • Hétvégén mindkét nap fuss, így hétköznap a munka mellett nem kell annyira szorosra venni az időbeosztást!
  • Fuss változatosan: variáld a távot, a terepet és a tempót is. Ha mindig ugyanazt a távot ugyanabban a tempóban, ugyanazon a helyen futod, sokkal nagyobb az esélye, hogy demotivált leszel, ráadásul egy pont után nem is fejlődsz. Az interneten nagyon sokféle edzéstípus közül válogathatsz!
  • Keress futótársaskat. Egy kutatás szerint a nők 49%-a szeret társaságban futni, míg a férfiaknál ugyanez csak 28%. Rengeteg önszerveződő futóklub van már ország- és kerületszerte. A facebook pedig roskadozik a közösségi futások eseményeitől! 
  • Fuss levegőn: egészségesebb, jobban tölt, több inger ér, az erdő pedig közelebb hoz a természethez.  A futópadot használd akkor, amikor az időjárás túl szeszélyes, vagy ha sötétben nem szeretsz futni!
  • A futócuccot vidd a wellness hétvégére, a külföldi utadra, nyaralásra is! Fuss a karácsonyi, tavaszi és őszi szünetben is! Az aktív pihenés energetizál. 
  • Nyújts és hengerezz, hogy elkerüld a sérüléseket!
  • Vásárolj egy a lábadnak, a futótechnikádnak és a futóterepednek megfelelő futócipőt futóboltban, ahol szakszerű segítséget kapsz! Ez nagyon fontos a későbbi sérülések megelőzésében! 

 

Minden kezdet nehéz, de örökké hálás leszel magadnak, ha belevágsz. Jobban esik majd tükörbe nézni, öltözködni, azt érzed, hogy tele vagy energiával és nincs lehetetlen, amit ne tudnál kitartással elérni. A futás hihetetlen erőt és állhatatosságot ad az élet más területén is: kreatívabb leszel a munkádban, magabiztosabb a nőiességedben és türelmesebb a gyereknevelésben. Egyszerűen új célokat ad az életedben és az a legfurcsább, hogy ennek az alapja, hogy végre magaddal foglalkozol. Hidd el, hogy ez mindenkinek jár.



Címkék: futás tipp Túróczi Réka


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás