Futás hidegben

2018-03-19

Szerző: Baráth Krisztina

A hideg, téli idő nem feltétlenül jár azzal, hogy felfüggesszük a szabadban történő futásainkat. Aki egész évben fut, télen sem fogja abbahagyni a kinti edzéseket.

Sportkártya
hirdetés

Az igazán hideg időre fagypont alatt kell készülni.  Vannak alapszabályok, amiket igyekszem betartani:

Hőmérséklet, réteges öltözködés: Nézd meg az aktuális hőmérsékletet, öltözködj rétegesen! Mindenkinek más a hőháztartása. 0°C alatt az alábbiakat viselem: technikai aláöltözet, futó felső belül polár béléssel, futókabát, vastag, bélelt futónadrág, meleg futó zokni, polár csősál, meleg futósapka, kesztyű. Szél esetén a kabátra egy mellényt is felveszek, és dupla nadrágot húzok.

Bemelegítés: Szánj időt a bemelegítésre akár otthon a szobában, a lépcsőházban, vagy kezdj lassú bemelegítő futással.



Futócipő: Válassz az időjárásnak (hó, fagy) megfelelő futócipőt (vízálló, gore-texes, bordázott talpú terepfutó cipő).

Futóterep: Jól ismert útvonalon, lakóövezetben fuss! A biztonság kedvéért legyen nálad telefon.

Nincs gyorsító edzés: A futás átmozgató, egyenletes tempójú legyen, a mínuszokban semmiképp ne végezz erőteljes pulzusnövelő, gyorsító futásokat.

Fürdés: Edzés végeztével azonnal szabadulj meg az átizzadt ruháidtól, végy egy meleg fürdőt. Ne adj lehetőséget a megfázásra!

Ivás: Pótold a folyadék veszteséget! Télen ugyanolyan fontos!



Nyújtás: Végezetül a nyújtásról se feledkezz meg! Szánj rá legalább 10 percet!
Tudom, nem könnyű az elindulás, kilépni az ajtón a hidegbe. De itt is fejben dől el minden.

Gondolkodj pozitívan!
- Felöltöztél, kint vagy az utcán. Máris kiléptél a komfortodból. Egy lépéssel közelebb állsz a feladat teljesítéséhez.
- Hatalmas élmény a friss, ropogós hóban futni.
- Meríts erőt egy extrém futóversenyből! Hallottál már az Északi-sarki Maratonról vagy az Antarktisz Maratonról? Magyar indulója is volt (North Pole Marathon, 2011-ben magyar győztese Tóth István; Antarctic Ice Maraton, 2014-ben szintén Tóth István bronzéremmel tért haza). Gondolj bele, micsoda időjárási viszontagságokkal kell megküzdeniük az indulóknak!
Mióta futok, meg sem fordult a fejemben, hogy a hideg miatt abba kéne hagynom. Pedig nem rajongok különösebben a télért. Az évek alatt viszont hozzászoktam és jobban tűröm a hideget. -7 °C-ig kapható vagyok a kinti futásra. Ha hidegebb van, elnapolom enyhébb időre a futást vagy keresztedzést végzek: elmegyek úszni, szobabicajozok és jöhetnek az erősítő mozgások.

A téli edzések során fontos a motiváció fenntartása. Egy előre kitűzött célverseny ebben nagy segítséget tud nyújtani. Az alapozó futásokba befektetett munka meg fog térülni tavasszal és hálásak leszünk, hogy nem adtuk fel a futást a hidegben.

Képek forrása:
runningexcels.com
thepostgame.com
43rdmedical.com



Címkék: futás sport tél


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás