Ezt kell tudnod a fehérjéről - egy személyi edző tanácsai

2017-07-10

Először is tisztázzuk: a fehérje nagyon fontos. Fontos a tested normális működéséhez, az izmok épüléséhez és regenerálódásához. Viszont kötődik hozzá néhány téveszme is, ezeket szeretnénk most tisztázni.

Sportkártya
hirdetés

1. Mennyi fehérjére van szükséged, és mik a legjobb források

A fehérje, ahogy már az előbb is mondtuk, nagyon fontos a testednek. De a mi kultúránkban, ahol rengeteg húst és sajtot fogyaszt a legtöbb ember, igazából nem kell odafigyelni, hogy vajon megvan-e a szükséges fehérjebevitel.

Az emberi test testsúlykilogrammonként 1,5 gramm fehérje felhasználására képes, a többit vagy elégeti, mint energiaforrást, vagy elraktározza, és ezzel hízáshoz vezet.

Tehát ha te is húsfogyasztó életmódot folytatsz, akkor valószínűleg nem kell ügyelned extra fehérjeforrások beszerzésére. Raktározni nem szeretnéd, elégetése pedig dehidratálja a tested.

2. Fehérje, csak állati forrásból?

Ha vegetariánus vagy, biztos te is sokszor belefutottál már a kérdésbe: de hogy jutsz elég fehérjéhez? Pláne, ha rendszeresen sportolsz, és még többre van belőle szükséged. Nos, semmi vész, növényi táplálkozással is tökéletesen ellátható a szervezet mindazzal a fehérjével, amire szüksége van. Vannak olyan növények, amelyek esszenciális fehérjét tartalmaznak: ez azt jelenti, hogy a szükséges aminosavak minden formája megtalálható bennük. Ilyenek a kelbimbó, a sárgarépa, a kukorica, a karfiol, az uborka, a tök, a burgonya, a zöldborsó, az összes dióféle.

3. A túlzott fehérje-hangsúly háttérbe szorít mást

Sokan azt tartják a legfontosabbnak, hogy koncentráljanak a megfelelő fehérje-bevitelre, ám ezzel háttérbe szorítják sok egyéb, ugyanolyan fontos elem bevitelét. Nem figyelnek az antioxidánsokra, vitaminokra.

Ezért nagyon fontos, hogy sok gyümölcsöt, zöldséget fogyassz napi étrendeddel, melyek, mint az előbbi pontban láttad, fehérjét is tartalmaznak, ugyanakkor sok minden másban is gazdagok, amire  a testednek szüksége van.

4. A túl sok fehérje árt a testnek

A túlzott állati fehérje fogasztás savas környezetet teremt a szervezetben, amit a legtöbb ember nem egyenlít ki elegendő lúgosító táplálékkal. A test viszont folyamatosan dolgozik a megfelelő pH érték visszaállítására, ez pedig a májnak és a vesének okoz túlzott terhelést. Arról már nem is beszélve, hogy a boltokban megvásárolható hús mi mindent - antibiotikumot, kémiai anyagokat - tartalmaz.

5. Környezetkárosító hatás

Nem kapcsolódik szorosan a tested egészségéhez, de fontos kiemelni, hogy az az ipari hústermelés, ami előteremti ezt a hatalmas mennyiségű húst, amit meg tudunk vásárolni, nem éppen állat- és környezetbarát. Így ha vásárolsz is húst, igyekezz megtalálni a kistermelőket, akik saját, fenntartható gazdaságokban tenyésztik az állataikat. Így az eléd kerülő étel is egészségesebb lesz, és máris tettél a környezetedért.

Amit tehát a legfontosabb tudnod, hogy a fehérje fontos, de nem az az egyetlen forrása, hogy húst eszel. Színesítheted ezt egy differenciáltabb táplálkozással, amellyel más, épp olyan fontos alapanyagokat is eljuttatsz a szervezetedbe.

Forrás: mindbodygreen.com



Címkék: fehérje hús gyümölcs zöldség táplálkozás étel


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás