„A mozgás az életem!” - Interjú egy rúdtáncbajnok anyukával

2017-07-19

Szerző: Czafrangó Ági

El tudod képzelni, hogy egyéves gyermeked mellett napi 3 órát edzéssel tölts? Vagy hogy 2 hónappal szülés után rúdtáncversenyen indulj? Este 10-kor, miután a gyerek elaludt, te is elmész még futni egyet?
Ott-Balogh Katalin mindezt megtette - megteszi, a mozgás az élete, és ezzel a sportos anyuka kategóriában példaértéket képvisel.
Mostani interjúnkból megismerhetitek Katát, aki anyaként is fellép és versenyez.

Sportkártya
hirdetés

Hogyan kezdődött a sportpályafutásod?

- Gyerekkoromban szertornáztam, 14 évesen kezdtem atletizálni, válogatott magasugró voltam. Majd az egyetemi évek alatt válogatott rúdugró lettem, de az edzőm kiment külföldre válogatottakkal foglalkozni. 2 év után jött haza, akkor újra ugrottam és szuperliga versenyen 5. lettem. 3 nappal később derült ki, hogy várandós vagyok.
2011 novemberében kezdtem el a rúdtáncot, fél év után már felkértek arra, hogy tanítsak, így elvégeztem a szükséges edzői tanfolyamokat, és 2012 óta már oktatok is.

Miért éppen erre a sportágra esett a választásod?

- A rúdtáncban az tetszett meg, hogy nagyon változatos, a szertorna kötöttségeihez képest, úgy gondoltam, hogy az élsport után ez jó levezető sport lesz. De aztán ebben is elkezdtem versenyezni, úgy látszik, ilyen a habitusom, szeretem megmérettetni magam.
Ebben a sportban mindig lehet újat tanulni: vannak benne hajlékonysági-, dinamikus- és akrobatikus elemek is, ezeket változatosan lehet kombinálni, a rúdtáncnak nagyon sokféle ága van.

Milyen eredményeket értél el versenyeken?

- Kétszer voltam kint EB-n, 2014-ben Hungarian Polesport Competition bajnokságot nyertem, Fitparádé versenyen is voltam győztes, azóta kisebb versenyeken értem el eredményeket.
A gyereknevelés mellett most már nem tervezek annyit versenyezni, elég költséges is.
Inkább a fellépésekre koncentrálok: most lesz Zamárdiban a Cirkuszok éjszakája, amin fellépek.

Artista iskolába is jársz, hogy fér ez bele az idődbe?

- Januárban kezdtem el az artista OKJ-s képzést, ami mindennap 3 órás testedzést jelent. Szerencsés vagyok, hogy ebben maximálisan támogat a férjem. Most nyári szünet van, iskolaidőben viszont mindennap fél 12-től fél 3-ig vagyok iskolában, de szerintem a kisfiamnak is jobb ez az időbeosztás, hogy mindennap pár órát van távol tőlem, mintha ritkábban, de több napot töltenénk külön.
Az artista képzés nagyon komplex: van benne színészet, zene, akrobatika, légakrobatika, úgyhogy itt már nem csak a rúdtáncban fejlődök.



Egy egyéves kisfiú mellett hogy van ennyi energiád? Jó alvó?

- Nem, nem jó alvó, így gyakran előfordul, hogy a délelőtti alvásakor én is lefekszem aludni. A sport, a mozgás mindig is az életem része volt, várandósan is szinte az utolsó pillanatig mozogtam, így ez nem maradhat ki a napirendemből. A tanulás és a gyerek mellett persze én se tudok mindent megoldani, nálunk a főzés esett ki a napi teendők közül.

A kisfiad születése után mikor kezdtél újra sportolni?

- Egész életemben sportoltam, a várandósság alatt is, természetesen mindig egyre óvatosabban, így a szülés után is hamar visszatértem a mozgáshoz. 6 hét után regeneráló tornával kezdtem, mivel 3 ujjnyira szétnyílt a hasizmom, először azt kellett helyrehoznom. Kezdetben légző gyakorlatokkal, majd az oldalsó hasizmok erősítésére kell helyezni a hangsúlyt, lényegében ezek nyomják össze az eltávolodott egyenes hasizmokat. Nagyon gyorsan formába jöttem, és a kisfiam 2 hónapos korában már rúdtánc versenyt nyertem.

Amíg kisebb volt a gyermeked, a szoptatás időszakában hogyan oldottad meg az edzéseket?

- 8 hónapos koráig szoptattam a kisfiamat, ekkor közös megegyezéssel hagytuk abba, de 6 hónapos koráig csak anyatejet kapott.
Erre nagyon odafigyeltem, hogy csak olyan intenzitással sportoljak, amitől még nem savasodik be a tejem. Ha mégis erősebb edzést folytattam, lefejtem a savas tejet, és azt követően szoptattam. Ilyenkor az is számít, hogy a mellizom közeli izmokat dolgoztatja-e az ember, például egy láberősítő program nem okoz olyan mértékű változást a tejben.



Otthon is van rudad, amin gyakorolsz, vagy eljársz edzeni?

- A csoportos edzéseket jobban szeretem, de pici baba mellett én se tudtam megoldani, hogy mindig eljárjak, így az alvásidejében, otthon tornáztam. Most is van olyan, hogy este 10-kor, mikor már alszik a kisfiam, kimegyek futni.
Van otthon rudam, bordásfalam, TRX-em, fitball-om, dynair párnám, kézisúlyzóm, lábsúlyom, SMR hengerem – így lényegében minden adott az otthoni edzéshez is.

Biztos előfordult olyan, hogy edzés közben váratlanul felébredt a kisbabád. Ilyenkor be tudtad őt vonni a mozgásprogramodba, vagy félbehagytad a sportolást?

- Kisebb korában kész edzéseket is végeztem a kisfiammal, imádta! Most már nehéz vele szériázni, mert közben elszaladgál, de most is imádja, ha függőleges vetést végzek vele (felfelé dobálom helyes testtartással).

A férjed mivel foglalkozik, ő is sportos életmódot folytat?

- A férjem is sportolt, a Testnevelési Egyetemen ismerkedtünk össze. Délelőtt tanít, délután a sportegyesületét viszi és van egy fellépő csapata is.

Mik a jövőbeni terveid, céljaid, mivel szeretnél foglalkozni, ha elvégzed az artista iskolát?

- Végzettségem testnevelő tanár, szeretek tanítani, gyerekeket és felnőtteket is, de szeretek fellépni is, és tudom, hogy ezt a hullámot most kell meglovagolni, mert senki nem akar egy 60 éves rúdtáncost nézegetni. Később a sportolók rehabilitációjával, illetve a sérülések prevenciójával szeretnék foglalkozni.

Katalin jó példa arra, hogy a versenysportot se kell szülés után feladni, és ha a mozgás ennyire szerves részét képezi az életednek, bátran edzhetsz nagy pocakkal, vagy pici babával a kezedben is.



Címkék: fittanya sikersztori rúdtánc


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás