A jógának inkább a filozófiájára figyelj, ne a fitnesszre

2018-02-09

A jóga már kb. 5000 éves - aminek következtében számos változáson és megújuláson ment keresztül mind a jelentésében, mind a kifejezési módjaiban.

Mostanában egyre több jógaóra szól a fizikai tapasztalatról, arról, hogy hogyan tudjuk megmozgatni a testünket, hogyan lélegezzünk megfelelően. Miközben a jóga, maga a szó sokkal inkább összhangot, egységet jelent.

Erre a legtöbben azt mondják, hogy miközben igyekeznek egyensúlyban maradni és megfelelően lélegezni, akkor ők igegnis összhangot teremtenek a testük és az elméjük között. Már csak azért is, mert nem nagyon tudsz a napi stresszes feladatokra koncentrálni egy jóga póz során, vagy különben felborulsz.

És ez valóban így van. Ugyanakkor az ősi jógi szövegek mást értenek ez alatt az összhang alatt.

Maga a jóga kifejezés leírja a cél állapotot és az ahhoz vezető utat is. A cél állapot az összhang, amelyet a különböző jóga gyakorlatok elvégzésével érsz el.

Az elsőnek tartott írott forrás, amely megpróbálta leírni, hogy mit jelent a jóga, 8 ágat jelölt meg:

- Yamas - etika - összhang az univerzális értékekkel
- Niyamas - morál - összhang a személyes szabályokkal
- Asana - pózok - összhang testben
- Pranayama - légzési technikák - összhangba hozni az energiáid
- Pratyahara - Figyelemelterelés csökkentése - hogy ráhangolódj
- Dharana - fókuszált figyelem - hogy koncentrálj
- Dyhana - fenntartott, rendületlen figyelem - meditáció
- Samadhi - áldás - összhang minden létezővel

Az első kettőt nem a jógamatracon végzed. Ez arról szól, ahogy a mindennapi életed éled meg, ahogy az emberi kapcsolataid szervezed. Az, ahogy te fejlődsz, ahogy változol.

Az utolsó négy pedig sokkal inkább az első négy függvénye. Ha univerzális értékek és személyes szabályok mentén éled az életed, kevésbé lesz bűntudatod, kevesebb szégyenérzetet fogsz érezni. Nem leszel olyan dühös, depressziós. Ahogy a jógapózokon és a légzési technikákon keresztül egyre jobb formába hozod a tested, sokkal könnyebben ráhangolódsz a körülötted lévő világra, és kevesebb stresszel fogadod.

Minél jobban rendben vagy magaddal, tisztán látod, hogy milyen célokért cselekszel, annál kevésbé tudják a külső körülmények elterelni a figyelmed, annál jobban fókuszálsz.

Minél kevésbé van rád zavaró hatással a külvilág, annál könnyebben tudsz elcsendesülni magadban. Ez az út vezet a meditációhoz. A meditáció során pedig megtapasztalod azt a teljességet, azt az összhangot, amely az a célállomás, amelyről a jóga beszél.

Amikor tehát a jógagyakorlatokat végzed, próbáld meg a teljes folyamatot szem előtt tartani. Figyelj a testedre, és mindig élvezettel jógázz.

Forrás: doyouyoga



Címkék: jóga mozgás filozófia


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás