9 tipp, hogy felpörgesd a jóérzést adó anyagokat az agyadban

2018-10-03

Az agyban felszabaduló kémiai anyagok felelősek a hangulatunkért, ezért tud megváltozni a kedvünk akár pár percen belül is. Ha sokat sportolsz, biztos ismered az intenzív edzés utáni felszabdító érzést. Enne a kiváltását több dologgal elősegítheted. Mutatunk 9 tippet, amitől jobb lesz a kedved!

1. Zene

Mindannyiunknak megvan az a néhány kedvenc dala, amivel azt érezzük, hogy mindig intenzíven hat a lelkünkre. Nos, ezt nem csak képzeljük. Egy kutatás kimutatta, hogy a kedvenc zenéink hatására valóban dopamin szabadul fel az agyban.

2. Aromaterápia

A kellemes illatok is hatnak ránk, annyira, hogy a levendula például olyan nyugtató hatást fejt ki, mint néhány antidepresszáns. Stimulálja a szerotonin termelést, ami egy olyan hormon, ami a belekben termelődik, és a hangulatszabályozásért felelős.

3. Nevetés

Minél többet nevetsz, annál több endorfin szabadul fel a szervezetedben, ami a hangulat javítását hozza. Öngerjesztő folyamat, igaz? Az endorfin az, ami egyébként a testedzés során termelődik, de a nevetés is stimulálja. Ezért aztán nyugodtan nézz meg még egy vicces videót, hiszen kedély-javító hatása van a nevetésnek.

4. Szex

Orgazmus során oxitocin szabadul fel az agyalapi mirigyben, ami egy kifejezetten erős hormon, a kutatók azt mondják, hogy valóban erősíti a párok közötti kötődést is. És szintén nagyon jót tesz a hangulatnak. A feladat adott. :)

5. Fény

A közvetlen napfény is hatással van a szerotonin szintünkre, ezért fordulhat elő, hogy sötét téli napokon teljesen depressziósnak érezzük magunkat. Ahogy megyünk bele a télbe, ragadj meg minden lehetőséget, hogy begyűjts egy kis napfényt!

6. Alvás

Ha keveset alszol és álmos vagy, amikor csörög az ébresztő, az a dopamin szintre van hatással. Ha már nagyon fáradt vagy, oldd meg, hogy egy kicsit tovább tudj aludni reggel, és máris jobb kedvel indul majd a nap!

7. Csípős étel

Igen, egy jó kis csípős kaja is hatással lehet a hangulatodra! Hogyan? A csípős érzést a szervezeted fájdalomként azonosítja, és endorfint bocsát ki, hogy semlegesítse azt. Az pedig neked jó, hiszen jobb lesz tőle a hangulatod.

8. Fehérje

Az olyan fehérjeforrások, mint a hús vagy a halak sok tirozint tartalmaznak, ami a dopamin termelődését serkenti. Megtalálod ezt a tápanyagot a lazacban, a tonhalban, az organikus gazdaságból származó tojásokban, és a magvakban is. A tirozinban gazdag étkezés is javítja tehát a hangulatot.

9. Tanulás

A tanulás, illetve az ezt követő sikerélmény is dopamint szabadít fel azért, hogy motivációt adjon, legyen kedvünk folytatni az adott cselekvést. Azon kívül, hogy frissen tartod magad szellemileg, örömöt is ad, ha elkezdesz megtanulni valami újat, legyen az nyelvtanulás, kézművesség, a saját területeden új és új ismeretek megszerezése. Fontos, hogy ha túl nehéz vagy ha túl könnyű a tanulás, akkor nem jön a várt öröm érzet, meg kell találnod tehát azokat a kihívásokat, amik teljesíthetőek.

Forrás: mindbodygreen



Címkék: lelki hangulat


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás