7 jel, hogy többet eszel, mint kellene

2018-10-16

Nem megfelelő étkezési szokásokat felvenni könnyebb, mint gondolnánk. Amikor jön a téli időszak, főlegi az ünnepi vacsorák, akkor pedig végképp könnyen átállunk. Sokan azt hiszik, az ünnepek körüli kicsit több evés nem jelent gondot, hiszen csak egy átmeneti időszakról van szó. Valójában azonban az a helyzet, hogy az ilyenkor megváltozott táplálkozási szokásaink igenis tudnak rögzülni.

Sportkártya
hirdetés

Az ünnepek alatt egyszerűen sokkal több étel van előttünk, és így egyszerűen elcsábulunk. Többet eszünk, mint amennyire szükségünk lenne, és észre sem vesszük.

Hogan vedd tehát észre, mikor kellene abbahagyni?

1. Gyorsabban végzel az étellel, mint a többiek körülötted

Ha gyorsabban eszel, mint az átlag, akkor könnyebben túleszed magad, ugyanis a gyomornak kell egy 15-20 perc az első falattól, hogy jelezze, már nem éhes. Ha te nagyon gyorsan végzel, még nem telt el ez az idő, és azt hiszed, éhes vagy. Ezért aztán eszel még, pedig erre nem lenne szükség.

Az is egy megoldás, ha tudatosan lassítod az evést, leteszed az evőeszközöd minden falat között, és tudatosan iszol vizet evés közben. Így talán sikerül elérned, hogy az agyad már küldje a nem-hes jeleket, mire befejezed az előre tervezett adagot.

2. Feszül a gyomrod

Ha azt érzed, ki kell gombolnod a nadrágod, úgy teleetted magad, na, akkor az már több volt, mint amire a szervezetednek szüksége van. Persze, mindenki érzi, hogy tele lett egy jó evés után, de ha már a kidurranós tüneteket produkálod, akkor már olyan mennyiséget adtál a gyomrodnak, amivel nem tud mit kezdeni.

3. El tudnál aludni

Ha alig tudod nyitvatartani a szemed evés után, és legszívesebben ledőlnél aludni, akkor megintcsak túlzásba vitted. Arról van szó, hogy a nagy mennyiségű étel hatására a tested nagy mennyiségű inzulint bocsátott ki az emésztéshez, aminek hatására az agyban megnő a szerotonin és melatonin nevű hormonok száma - ez okoz álmosságot.

Ha fehérjében gazdag ételeket eszel szénhidrát helyett, akkor a szervezeted kevesebb inzulint fog kibocsátani.

4. Gyomorégés

A túl nagy mennyiségű étel hatására a savak kellemetlen érzéseket okozhatnak. Normál esetben evés után semmiképp nem kellene gyomorégést tapasztalnod. Ha tehát ezt érzed, akkor túl sokat ettél. Érdemes többször enni kevesett, lassabban enni, és semmiképp nem lefeküdni evés után.

5. Nagyon ver a szíved, kipirulsz

Egyszerű a logika: minél többet eszel, a szervezetednek annál több emésztő munkát kell végeznie. Ha túlterheled, akkor a vérnyomás növekedését okozhatja, ami pedig előidézi a fenti tüneteket.

6. Kevésbé élvezed az ízeket

Azért eszünk, mert a szervezetünknek szüksége van a táplálékra. Persze kár lenne figyelmen kívól hagyni, hogy az idők során emellé társult a társaság élvezete, hiszen rituálé lett, hogy az ebédlőasztal körül gyűlünk össze, illetve az ízek puszta élvezete.

Ha utóbbit már nem érzed, az is annak a jele, hogy túl sokat eszel. Egy dietetikus azt tanácsolja, hogy akkor kezdj el enni, amikor negyedrészt vagy tele, és akkor hagyd abba, amikor háromnegyed részt vagy tele. Magyarul nem érdemes azt sem megvárni, mikor már kínoz az éhség, de osa sem szabad elmenni, amikor már azt érzed, nem bírnál többet enni.

7. Bűnösnek érzed magad evés után

Ha bűntudatod van evés után, az egy valószínű jele annak, hogy többet eszel, mint kellene: valahol tudod, hogy így van, ezért a rossz érzés. Emlékeztesd magad, hogy az evésnek kellemes érzéseket kellene okoznia, hiszen azért van, hogy jól érezd magad tőle. Ha már benned van a tudat, hogy nem kellene ennyit, akkor már valószínűleg tényleg nem vagy éhes, tehát hagyd abba.

Forrás: dailyburn



Címkék: evés táplálkozás


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás