5 gyakorlati technika, hogy csökkentsd a stresszt

2017-06-26

Mindannyian ismerjük az érzést. Ideges leszel, nem tudsz másra figyelni, tehetetlennek érzed magad. Stressznek hívják. Bármi kiválthatja, például ülsz az autóban, dugó van, el fogsz késni, a gyerek már biztos sír az oviban...

Sportkártya
hirdetés

A stressz pedig állandósulhat, elrontva ezáltal az egész napod. Türelmetlen leszel, és úgy viselkedsz másokkal, amit később megbánsz, ingerülten vezetsz, már kisebb apróságok is felhúznak, még idegesebb leszel, csapkodsz, és nem tudsz kiszabadulni ebből.

A stressz pedig amellett, hogy elrontja a napod és nem veszed észre az élet szépségeit, számos módon árthat az egészségednek is. Számtalan betegség kialakulásáért felelős.

Mit tehetsz tehát? Olvasd el az alábbi öt tippet, amelyek segítenek, hogy megszabadulj a stressztől, mikor érzed, hogy már kezd eluralkodni rajtad.

1. 7/11 levegővétel


Ilyenkor a rekeszizomból lélegzel, nem a mellkasból, ezért figyelj oda, hogy a hasad megemelkedjen, amikor levegőt veszel. Belégzés alatt számolj el 7-ig, majd 11-ig kilégzéskor. A belégzés a szimpatikus idegrendszerre, míg a kilégzés a paraszimpatikus idegrendszerre van hatással. Ezzel a légzésritmussal azt kommunikálod az idegrendszerednek, hogy relaxáljon, ne stresszes állapotban legyen.

Ezt a technikát pánikbetegek is használják sikerrel. Kevés gyakorlással tökéletesíthető, és a hatása azonnali. Ellazít, és lehetővé teszi az elméd számára, hogy mással foglalkozzon.

2. Tudatosítás


Ennek a technikának az a lényege, hogy tudatosítsd magadban, hogy mi az a helyzet, amiben vagy, és mi okozza ebben a stresszt. Mert a probléma ott kezdődik, hogy abból a helyzetből, amiben vagy, megpróbálsz elmenekülni, de rájössz, hogy nem tudsz. Az eredeti péládánál maradva, gyorsabban szeretnél haladni az úton, de rájössz, hogy a dugót nem tudod kikerülni, bent ragadtál a nagy forgalomban.

Mi lenne, ha nem próbálnál meg menekülni? Azt mondod, hogy elfogadod ezt a helyzetet, hiszen nem tudod megváltoztatni, végig kell várnod a sort: te mindent megteszel, hogy a tőled telhető leghamarabb odaérj az oviba. Ekkor nyugodtabban végig tudod gondolni a következő lépést. Ez a technika az egyik legerősebb spirituális eszköz, ami a kezedben van, és az élet minden helyzetében jól használható.

3. Kapcsolj be más érzéseket is


Ez a technika is arról szól, hogy tudatosítod magadban a stressz okát, de nem próbálsz menekülni belőle, hanem észreveszed, hogy mi minden van még ott számodra. Például vedd észre, hogy vettél egy kávét elvitelre, és az is ott van az autóban. Így most ott van neked a nyomasztó érzés a dugóban ÉS a kávé. Mi még? A légkondi. Kint kánikula van, de te legalább a klímás kocsiban várakozol, legalább nem olvadsz le a melegben. A fák, a madarak, a szép épületek, sok minden ott van még körülötted a dugó mellett.

Vedd sorra ezeket és figyeld meg, hogyan leszel hirtelen sokkal inkább jelen a pillanatban, és mennyire megváltozik ettől azonnal a hangulatod. Ezáltal a probléma nem szűnik meg, nem is nyomod el, nem figyelmen kívül hagyni próbálod - hane egészen más fényben jelenik meg. Most már nem tölti ki a teljes horizontod.

4. Számolj el...


A számolás egy klasszikus mindfulness technika. Ülj le, helyezkedj el kényelmesen. Koncentrálj minden erőddel az egyes számra. Fókuszálj egy teljes be- és kilégzésig. A következő be- és kilégzéssel koncentrál a 2-es számra. És így tovább. Ha azon veszed észre magad, hogy elkalandoztak a gondolataid, valami másra figyelsz, nem a számra, kezdd előlről.

Akkor "nyertél", ha eljutsz tízig anélkül, hogy közben bármi másra gondoltál volna, mint  soron következő szám. Ezzel eléred, hogy igazán a jelenben legyél, és ne a problémára koncentrálj, ami stresszel. Ezzel felszabadítod az elméd, amely azonnal tágabb perspektívát lát be.

5. Hálálkodási lista


A hála fejleszti a mentális erőt és elősegíti a jól-létet. Ennek egyik módja, ha öt percig ráérzs, leülsz, és elkezded összeírni mindazokat a dolgokat, melyekért hálás vagy. Ezek lehetnek a körülötted lévő emberek, munka, az otthonod, tárgyak, az étel, amit megettél, de gondolhatsz absztrakt dolgokra is.

Például hálás lehetsz azért, ha vannak igaz barátaid még most, a felületes közösségi média korában is. Gondolhatsz apróságokra is, mint hogy megtaláltad a tökéletes mintát a konyhai csempére. Ha végiggondoltad mindezeket, jobb lesz a kedved, észreveszed az élet csodáját, és megszűnik a stressz.

Érdemes ezeket a technikákat beépíteni a mindennapokba, és figyelni magad: hogyan változik meg a korábbi stresszes életed. Már a legkisebb idegeskedés jelére végezd el valamelyik gyakorlatot: nem csak a stresszmentességet érheted el, de önmagad fejlesztésében is jókorát léphetsz előre!

Forrás: mindbodygreen.com



Címkék: stressz stresszoldó tipp gyakorlat


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás