3 egyszerű gondolat a munka-élet egyensúlyért

2017-08-17

Az életben az a cél, hogy boldogok legyünk, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy harmóniában álljon a munkák az élet szórakozás részével.

Sportkártya
hirdetés

Mégis, miközben szeretnénk elérni ezt, nem mindig és nem mindenkinek sikerül. Mitől olyan nehéz megteremteni hát a munka és az élet egyensúlyát?

Erre nehéz válaszolni, hiszen az akadályok különböznek minden ember esetében. Nincs egy jól megfogalmazható modell, amit követni kell, hiszen az egyensúly még egy emberen belül is folyamatos mozgásban van.

Mégis, van három egyszerű lépés, amelyeket ha megteszel, akkor hozzásegítheted magad, hogy elérd a munka és a szórakoztató élet vágyott egyensúlyát.

1. Határozd meg azokat az értékeket, amelyek neked fontosak, és priorizáld ezeket

Nagyon fontos, hogy az ember tisztán lássa, melyek azok a dolgok, amelyek számára fontosak, és ez nem olyan egyértelmű, mint első látásra hinnénk. Lehet, hogy túl nagy hangsúlyt fektetsz valamire, ami szokásoddá vált, mert ebben nőttél fel, de neked például nem olyan fontos. Lehet, hogy hajlamos vagy átvenni a körülötted lévők "elvárásait", amelyek igazából nem találkoznak a te elvárásaiddal.

Ha az segít, írd fel ezeket egy lapra. Jelölj három oszlopot: fontos nekem, nagyon fontos nekem, nem fontos nekem. Hogy miket érdemes végiggondolni? Íme, egy lista: ezt kinyomtathatod, és oszlopokba is rendezheted: Value Cards. (A lista angolul van, de egy szótár segítségével könnyedén lefordíthatod a szavakat.)

Azokat, amiket a nagyon fontos oszlopba írtál, kezdd el sorrendbe állítani. Ha megvan a sorrend, kezdj el dolgozni rajtuk. Hiszen most már tudod, mi fontos neked.

2. Legyél őszinte magaddal, hogy tudd: számodra mit jelent a munka-élet egyensúly

Nem biztos, hogy neked olyan a bioritmusod, mint másoknak, nem biztos, hogy neked azt jelenti az egyensúly, ami a megszokott.

Találhatsz olyan online ingyenesen elvégezhető személyiségteszteket, amiknek ha nem is az eredményére figyelsz, de már magukból a kérdések végiggondolásából kiindulva is megtudhatsz dolgokat magadról.

Ha már többet tudsz a saját személyiségedről, megértheted, hogy mi tölt fel téged energiával. Ha például felfedezed, hogy te inkább introvertált, mint extrovertált személyiség vagy, akkor intézheted úgy, hogy többet dolgozz otthonról, vagy ha van rá lehetőség, legalább egy külön irodát szerezhetsz, és észre fogod venni, hogy mindjárt jobban érzed magad.

3. Állíts fel határokat, delegáld a munkát, tanulj meg priorizálni

Már a munkanap elején állíts fel egy fontossági sorrendet, és annak mentén dolgozz. Ne az határozza meg a beosztásod, hogy melyik feladat elvégzését sürgeti valamelyik kolléga a legjobban, hanem hogy melyik a legfontosabb. Vedd előre azt a feladatot, amit a legkevésbé szeretnél elvégezni: hajlamosak vagyunk halogatni az ilyet, de valójában ezzel csak azt eredményezzük, hogy egész nap nyomasztani fog, hogy még előttünk áll.

Ha készítettél fontossági sorrendet, akkor az idődet is jobban be tudod osztani. Azt, ami sürgős és ami fontos, előre veszed, ami pedig a lista végén van, az ráérhet akár holnap is. Így nem kerülsz abba a helyzetbe, hogy több órát töltöttél ráérős feladatokkal, el kellene indulnod, de még vár rád néhány olyan projekt, amit viszont nem lehet másnapra halasztani.

Állíts fel határokat, ha például úgy döntesz, hogy este 7 után már nem nézed meg az e-mailjeid, akkor ragaszkodj ehhez. Nyugodtan mondd el a kollégáidnak is, hogy így döntöttél, így ha látják, hogy valóban be is tartod, előbb-utóbb nem is fognak próbálkozni. Ugyanígy, azt is elhatározhatod, hogy ebédszünetben nem veszed fel a telefont. Ez csak tőled függ, és attól, hogy neked mi fontos.

Ahhoz, hogy megtaláld az egyensúlyt, ismerned kell magad, és tudnod kell, hogy neked mire van szükséged. Ezek után már csak arra van szükség, hogy igazítsd az életviteled mindehhez.

Forrás: doyouyoga.com



Címkék: munka egyensúly önismeret értékek


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás