11 hiba, amit a legegészségesebb emberek is elkövetnek

Lehet, hogy túl jól akarod csinálni

2017-06-12

Szerző: fittanya.hu

Lehet, hogy nem eszel gyorskaját, távol tartod magad a tartósítószerektől, mégis vannak apróbb problémáid: az emésztéseddel, autoimmun reakciókkal, a pajzsmirigyeddel. Mit tehetsz akkor? Ha hiába étkezel egészségesen és sportolsz rendszeresen, mégsem tökéletes az egészséged, akkor valószínűleg te is az alábbi hibák egyikét követed el.

Sportkártya
hirdetés

1. Olyan egészséges ételt eszel, ami nem optimális neked

Ami az egyik embernek jól működik, az a másiknak nem. Vannak ételérzékenységek, olyan emésztési sajátosságok, amelyek nem okoznak markáns tüneteket ezért nehéz kiszűrni őket. Érdemes egy kizárásos diétával próbálkozni, amelynek segítségével meg tudod állapítani, mire vagy érzékeny.

2. Túl sok természetes édesítő

A természetes édesítő egészségesebbnek hangzik, ezért könnyebben hajlunk rá, hogy mértéktelenül fogyasszuk. Az agávé méz egy népszerű természetes édesítő, hiszen egészségesnek gondoljuk, és magas fruktóz tartalma van. De a fruktóz is glükózzá alakul, és zsírrá a májadban. A magas fruktóztartalmú ételek megterhelik a májad, ezért hízáshoz és inzulin rezisztanciához vezethetnek.

A sztívia kémiailag módosított anyag, és adalékanyagokat tartalmaz. A xilit is egy népszerű cukorpótló, ami emésztési zavarokat okozhat. A méz és a juharszirup is okozhat egészségügyi problémákat, ha nagy mennyiségben fogyasztod. Ezért a természetes édesítőket is csak mértékkel szabad fogyasztani. Két kanállal legfeljebb naponta.

3. Stresszel az étel

Fontos, hogy tudatos legyél azzal kapcsolatban, hogy mit eszel, de az egész visszaüthet, ha stresszforrássá válik. Ha azon kezdesz idegeskedni, hogy jól állítottad-e össze a diétádat, és mi mindent kellene még elhagynod az étrendből, az kontraproduktív hatást eredményez. A stressz rengeteg egészségi probléma forrása, hatással van az autoimmun reakciókra, az emésztésedre. Próbálj tehát nyugodt maradni a kérdéssel kapcsolatban, tervezz előre, de ne gondolkodd túl.

4. Túl sok edzés

Az edzés nagyon fontos a mindennapokban, feltölti a tested energiával. De ahogy mindenben, itt is fontos az egyensúly. Egy-egy edzés után az izmaidnak regenerációra van szükségük. Ha nem hagysz erre lehetőséget, akkor gyulladás alakul ki a testedben, ami hatással van az immunrendszeredre.

Az, hogy mennyi időre van szükséged a regenerációra, az a tested állapotától és az edzés típusától függ. Egy-két napot mindenképp hagyj két edzés között: minél inkább erősítő edzéseket végzel, annál több időre van szüksége a testednek. Figyelj a testedre, mert jelzi, hogy mikor sok, amit csinálsz.

5. Nem alszol eleget

Mostanában mindig elfoglaltak vagyunk, vagy ha épp nem, akkor azon gondolkodunk, hogy mit is kellene elvégezni legközelebb. A feladatok listájáról csak az alvás marad le valahogy mindig. Ha nem alszol eleget, akkor hiába csinálsz mindent egészségesen amikor ébren vagy, mégis károsítod a szervezeted. Alvás közben regenerálódik a tested, hormont termel, szóval kezdj el egy-két órával korábban lefeküdni. Kapcsold ki az elektromos készülékeket, ez is segíti a pihenést.

6. Nem eszel elég változatosan

Minden egyes étel összetevők egészen különböző kombinációjából áll össze. Ha te ezek közül csak néhányat fogyasztasz, megvonod magadtól egy sor másik étel jótékony hatásait. Minél többféle táplálékot veszel magadhoz, annál többféle tápanyaghoz jutsz, amelyek egyensúlyban tartják az immunrendszered. Ezzel segítesz csökkenteni az ételérzékenység kialakulásának lehetőségét is. Próbálj ki minden héten néhány új zöldséget!

7. Túl sok fehérjét fogyasztasz

Az aminosavak szabályozzák az emésztésedet és tartják egyensúlyban az immunrendszeredet. Ezekből sokat kell bevinned az étkezéseid során, mivel a tested nem termeli meg az összes szükséges fajtáját, amelyre szükséged van. De ha túl sok fehérjét fogyasztasz, annak is lehet mellékhatása. Egy nap 40-70 grammot érdemes bevinni, a testtömegindextől függően.

8. Túl sok egészséges szénhidrátot fogyasztasz

Ki ne szeretné a krumplit? De az is, ahogy az egyéb sok szénhidrátot tartalmazó zöldség a szervezetedben hamar glükózzá alakul. Ha túl sokat eszel az ilyen típusú zöldségekből, észrevétlenül elkezdheted megemelni a vércukor szinted. Ezért is fontos a választékos étrend, és figyelj oda, hogy magas szénhidráttartalmú zöldséget valami könnyebb kövessen.

9. Alkoholfogyasztás

Ha szigorú vagy az egészséges táplálkozás ügyében, akkor ebben következetesnek kell lenned minden területen. Sokan vannak, akik odafigyelnek szinte mindenre, de továbbra is fogyasztanak alkoholt. Ez pedig sok problémához vezethet, bélproblémákhoz például. Mértékkel persze továbbra is nyugodtan fogyassz alkoholt, a vörösbor kis mennyiségben például egészséges.

10. Túl sok táplálékkiegészítőt szedsz

A táplálékkiegészítők fontosak a szervezeted számára és sokszor jót tesznek neked, de lehet, hogy valami olyat szedsz, amire nincs szükséged. Ez pedig egészségügyi problémákat okozhat. Azon kívül felesleges több tablettát szedni, mint amire szükség van, ráadásul az emésztésednek sem tesz túl jót a nagy mennyiség. Ezért tájékozódj, hogy mire van szükséged, és annak megfelelően válaszd ki, hogy mit szedsz.

11. Túl sok magas lektin tartalmú ételt fogyasztasz

A lektin és a fitátok természetes fehérjék, melyek olyan hüvelyesekben találhatók meg, mint a bab, a csicseriborsó, a dió és a magvak. Ha túl sokat fogyasztasz ezekből, az is problémát okoz az emésztésben. A paradicsom, paprika, krumpli és a padlizsán is sokat tartalma ezekből. Egészséges ételek, csak vannak, akiből érzékenységet váltanak ki. Ez ismét azt mutatja, hogy az a fontos, találd meg, hogy a te szervezetednek mire van szüksége.

 



Címkék: étkezés élelmiszer táplálkozás étel


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás