10 tipp a fittanyasághoz

Akarni kell, nem nyafogni

2016-09-30

Szerző: Kőváry Anett

A leggyakoribb kifogás – ami valljuk be, valós probléma – testünk karbantartására az időhiány. Legyen szó dolgozó vagy gyesen lévő anyáról, tény, hogy egy vagy több gyerekkel a mózeskosárban sokkal nehezebb megoldanunk a mozgást, mint mikor még szabadok voltunk. Rengeteg a tennivaló, de ha igazán akarjuk, akkor megtaláljuk a módját annak, hogy magunkra és a testünkre is fordítsunk minőségi időt.

Sportkártya
hirdetés

Összeszedtük azokat a trükköket, amik segítségével te is könnyen vagy legalábbis könnyebben fittanya lehetsz.

1. Kezdd a napot mozgással!

Az edzőtermi edzést leszámítva millió olyan mozgásforma van, amit otthon is el tudsz végezni. Internetes útmutatás vagy dvd, esetleg a tévészolgáltató videótárából kölcsönzött program is tökéletes lehet ahhoz, hogy megfelelően edzésben tartsd magad. Nincs mese, fel kell ébredni egy órával korábban, mint ahogy rendesen kelnél, s mire a gyerek(ek) kukorékol(nak), te már felfrissítetted magad. Vannak persze, akik szívesebben iktatják be a tornát munka utánra, hogy a nap hátralévő részére is legyen energiájuk, de ennek legtöbbször az a vége, hogy örülsz, ha hullafáradtan hazatalálsz, nemhogy még ugrálj egy órát.

2. Legyen fix időpontod!

Ha nem megy a reggeli hasizmozás, akkor jelölj ki a héten egy olyan időpontot, ami ha esik, ha fúj, csakis a tiéd és az edzésedé. Írd be a telefonodba, a határidőnaplódba, és tedd ki a családi üzenőfalra vagy a hűtőre is, hogy mindenki tudja: csütörtök este 6-tól neked jógád/zumbád/salsád/thaiboxod van, vagy épp futni mész ebben az időben. Legyen arra az estére fixen az apuka, a nagyi vagy a bébiszitter a helyettesed, te pedig engedd meg magadnak a feszítős lazulást. Ha megvan az állandó időpont, te is nehezebben fogod ellógni a dolgot. Tutira működik! 

3. Tudd, hogy mit csinálsz!

Oké, hogy megvan, mikor fogsz mozogni, de azt is jó lenne tudni, hogy pontosan milyen gyakorlatokat hajtasz majd végre. Ha van útmutatód a fentebb említettek valamelyikének formájában, vagy személyi edzővel készülsz, semmi gond, mert készen kapod az edzéstervet. De ha egyedül csinálod, akkor igyekezz úgy nekiállni a munkának, hogy meglegyen a fejedben, mi is lesz a program: ugrálós kardiónap, felsőtest- vagy lábnap? Ha kész puskával a zsebedben vagy a telefonodban indulsz neki a mozgásnak, sokkal eredményesebb lesz. 

4. Ne foglalkozz a divattal!

Tökéletesen mindegy, mi van rajtad edzés közben. Azt a kevéske kis szabadidődet ne fecséreld arra, hogy próbálod összeállítani a stílusos outfitet az izzadáshoz. Ha például otthon, reggelente tornázol, a pizsama is megteszi, vagy egy kis atléta egy kényelmes bugyival. Nem kell stresszelned azon, hogy divat-e most a mintás capri edzőnaci vagy inkább az egyszínű fekete a menő. Ha terembe mész, megteszi egy sportmelltartó is, amire – edzőtop híján – felveheted egy házilag ujjatlanra szabott régi pólódat (levágod mindkét ujját és kész is a szellős, de mindent takaró edzőruci). 

5. Vond be a gyerekeidet!

Tudom, hogy szinte lehetetlen énidőt találni a gyerekhez igazított, feszes napirendben. De nem is biztos, hogy feltétlenül szükséged van rá. Ha még elég kicsi a gyerek ahhoz, hogy őt emelgesd, akkor egyszerűen használd súlyzó helyett. Ha pedig már nagyobbacska, akkor tekintsd kellemes közös programnak az edzést, találj ki olyan gyakorlatokat, amiket ő is könnyen le tud utánozni, így lesz sikerélménye. Mehettek együtt futni is, mondjuk úgy, hogy ő biciklivel kísér téged. De a közös tekerés is szuper megoldás lehet!

6. Légy kreatív!

Senki sem mondta, hogy a játszótér csak a gyerekeké! Tökéletes terep lehet egy instant edzéshez: húzódzkodni, mászni, függeszkedni, kitöréseket csinálni minden ilyen helyen lehet, és legalább egy árva lépcsőfok biztosan van (pl. a magasított babaházat is használhatod annak), hogy vádlizni tudj. Tolódzkodni is lehet bármelyik padon. Meglátod, a kölök imádni fog, hogy ennyire jófej anyukája vagy! 

7. Légy szuperhős fittanya!

Ha az égvilágon sehogyan nem tudod megoldani az edzést, akkor kénytelen leszel minden adandó alkalmat megfogni és darabokban elvégezni. Például amíg esznek a gyerekek, megcsinálhatsz egy 10-15 perces bemelegítést. Vigyél bele egy kis játékot, csinálj nekik egy igazi showt, odáig lesznek tőle. Te pedig magadtól, hogy nem a tévét bámulják, hanem saját anyjuk szórakoztatja a gyereket evés közben. Aztán a mosogatás és a konyhai romok eltakarítása után jöhet egy újabb 20 perces etap, amikor alszanak, ekkor megcsinálhatsz egy magas intenzitású intervall edzést. A nyújtást pedig hagyhatod az esti órákra, amikor már mindenki elcsendesedett. 

8. Csináld meg az otthoni edzőtermedet!

Nem kell semmiféle gigaberuházásra gondolni, csak arról van szó, hogy használd ki a rendelkezésedre álló teret. Hemzseg az internet a speciális fitnesz videóktól, neked csak az a dolgod, hogy kiválaszd a számodra megfelelőt: kanapé-gyakorlatok vagy torna egy szék segítségével – és máris megvan az otthoni edzőtermed.

9. Gondoskodj támogatókról!

Nyugodtan kérj segítséget azoktól, akikben megbízol: kérd meg a szóba jöhető közeli vagy távolabbi hozzátartozókat, hogy egyszer-kétszer egy héten vegyék át a gyerekeket, vagy bízz meg egy bébiszittert. Ha ezzel megvagy, keress hozzád hasonló helyzetben lévő anyákat úgy, hogy például megosztod videóidat, fotóidat a közösségi oldalakon. Amikor épp nincs semmi erőd az edzéshez, biztosan kapsz biztató szavakat valakitől, aki épp szétrobban az energiától. És ez oda-vissza működik, jobb pillanataidban te tudsz majd erősíteni valakit, akinek szüksége van rá. Csatlakozz neked tetsző facebook-csoportokhoz és légy aktív az instagramon is. Néha vadidegenektől jön a legtöbb segítség. 

10. Csináld, mert megéri!

Akármi is legyen a napi kötelességed, természetesen a családdal töltött idő minden esetben prioritást élvez. Ugyanakkor, ha energiát fektetsz abba, hogy foglalkozz magaddal, az kamatostul megtérül, mert a szeretteid egy feltöltődött, energikus, teherbíró anyát kapnak a nap végére. És jól tudjuk, hogy ha anya boldog, akkor mindenki boldog… Szóval nincs kifogás, csináld! Mert megéri.



Címkék: edzés fittanya otthon otthoni edzés


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel Megosztás